יום שלישי, 28 באוקטובר 2008

Supply Chain בישראל - סוף 2008

מתוך התחומים הרבים שאני מכסה תחת מושג המטרייה הרחב "חבילות אפליקציות", יש תחום אחד ספציפי עליו אני נשאלת רק לעתים רחוקות – חבילות בתחום Supply chain. זה לא משום שאין עניין או צורך בחבילות בתחום זה, נהפוך הוא. חברות רבות צריכות כלים אלה, יש פוטנציאל רב להתייעלות בתחום שרשרת האספקה, הכלים הטכנולוגיים מאוד מתקדמים וברוב הארגונים עדיין לא קיימים כלים העוזרים בתהליכי שרשרת אספקה רבים. העניין הוא שמחלקות ה-IT די מנותקות מיוזמות אלה, שלעתים נעשות באופן עצמאי לחלוטין.
יש פער גדול כיום בין מחלקות הIT לבין מחלקות עסקיות העוסקות בשרשרת האספקה בארגון. הפער מתבטא בכמה נקודות:
  • רוב פעילויות ההתקשרויות מול ספקים הנן ידניות, דברים רבים שיכלו להיות ממוכנים ולחסוך עלויות כוח אדם נכבדות אינם ממוחשבים. מיכון פעילויות אלה יכול לא רק לחסוך בעלויות כוח אדם אלא להוביל לשיפורים נוספים כגון חיזוק הקשר מול הספקים, יותר נתונים שיאפשרו ניתוח הספקים, רמת אמינותם, רמת השירות, וכד'.
  • ברוב הארגונים קיים טיפול (חלקי בלבד) בנושא ה Execution ולא בנושא ה Planning, ורוב ההתייחסות שמחלקות עסקיות מקבלות הנה במסגרת ה ERP + פתרונות משלימים קטנים אחרים. דווקא לחלק ה Planning שעוסק באופטימיזציה של תהליכים יש פוטנציאל עסקי גבוה ביותר, במיוחד כאשר ניתן לחבר אותו באופן הדוק לתהליכים השוטפים (Supply Chain Execution) כך שהתהליכים מושפעים מתובנות אנליטיות. כלומר, יישומי BI אקטיבי בתחום שרשרת אספקה מציעים ערך עסקי גבוה ביותר, כאמור, רוב הארגונים כלל אינם שם. רוב ניתוחי הBI הקיימים כיום מתרכזים סביב נתוני מכירות, פיננסים ולקוחות. יישומי BI אקטיבי שמשפיעים ישירות עם תהליכי ומערכות תפעוליות מתרכזים לרוב סביב איך להוציא יותר כסף מלקוחות. הם הרבה פחות מתרכזים בשאלה רלוונטית מאוד לעיתות משבר – איך נייעל את אופרציות הארגון: רכש יותר מושכל, רמות מלאי יותר מבוקרות, חיזוי דרישה וקישורו לפעילויות הארגון, איזה ספק לבחור לתהליך ספציפי וכד'.
  • מנהלים עסקיים לעתים מדברים ישירות מול ספקים בתחום הSupply Chain, כאשר לעתים ה IT כלל אינו מעורב. העסק בדר"כ מסתבך כשמערבים את ה IT לקראת סוף התהליך, באופן טבעי נוצרות התנגדויות והתהליך מסתבך. כמובן שאחת מהתוצאות היא שהIT נתפס כמעכב תהליכים עסקיים לארגון.
  • סינדרום ה-ERP. מנמ"רים רבים ציפו שמערכות ה-ERP ייתנו להם מענה לתהליכי שרשרת אספקה באופן די מקיף. פעמים רבות מסתבר שחבילות אלה לא מטפלות בתהליכים ספציפיים, או שהן מטפלות בו בצורה חלקית בלבד. פעמים רבות מתעורר הוויכוח הוותיק שבו ה IT לרוב יטען שכדאי להשתמש במה שיש בחבילת הERP ככיוון אסטרטגי מבחינתו. התוצאה היא ששוב מחלקת הIT נתפסת כגורם מעכב.
  • תדמית שלילית. מחלקות IT שכיום מתייעצות עמנו בנושא SCM שונים מביעים רתיעה מתחומים שונים שקיבלו מוניטין רע, ובמיוחד תחומי B2B, Ecommerce. קיים פחד להיכנס לנושא זה בשל זיכרון של כישלונות עבר בתחומי זירות מסחר ויוזמות שונות שהתפוצצו.


להערכתי, מחלקות IT כיום רחוקות מדי מצרכי שרשרת האספקה של הארגון. אין ספק שתחום ה Supply Chain Planning הולך להתפתח בצורה משמעותית ביותר, לכלים בתחום תכנון שרשרת האספקה יש פוטנציאל עסקי משמעותי ביותר עבור חברות שחלקו קשור להתייעלות וחיסכון כספי בסדרי גודל מרשימים ביותר, לא רע לתקופות משבר. התחום יתפתח, ולהערכתי זה יקרה עם או בלי מעורבות מחלקות הIT (מה גם שתחום ה SaaS צפוי לחדור משמעותית לשוק זה כך שחלק מהיוזמות ייעשו לעתים ללא ידיעת הIT כלל). לי נראה שלמחלקות הIT כדאי להיות חלק מהעניין, מה גם שפרויקטי ERP גל ראשון יוצבו ברובם, כך שיוזמות SCM יכולות למנף חלק מהתשתית האפליקטיבית שארגונים כל כך התאמצו להשיג. מהצד השני של המתרס, ספקי הIT צריכים להיכנס יותר לתחום (דבר זה ידרוש השגת יכולות והתמחויות חדשות מבחינתם), רוב הספקים הגדולים בישראל מחוץ למשחק זה כיום, ומשאירות את השוק לחברות יחסית קטנות שפועלות כחברות ייעוץ + יישום + מוצר. הן אלה שפיתחו קשרים טובים עם מחלקות עסקיות בתחום זה וכן לעתים מול מחלקות הIT.

אין תגובות: