יום ראשון, 19 באוקטובר 2008

איך אתם מקדמים חדשנות בארגון?


Innovation - מילה כל כך נפוצה לאחרונה. אין כנס, ברושור שיווקי או מגזין שמכבד את עצמו שלא מדגיש חשיבות החדשנות בארגונים. כולם רוצים להיות הגוגל הבא, ליצור את ה-blue ocean שלהם, ויותר מכך, לא מספיק לחדש פעם אחת. ארגונים כיום מבינים שכדי להצליח, הם צריכים חדשנות מתמדת, וזה כבר אופי ארגוני.


לאחרונה התעניינתי כיצד ה-CIO רואה עצמו בכל זה, מהו תפקיד מחלקת ה-IT ביחס לחדשנות, במה היא יכולה לתמוך ואף לקדם (כפי שמנמ"רים מצהירים שהם רוצים). התשובות התחלקו לשתיים:

היו אלה שטענו שתפקיד ה CIO להניע חדשנות בארגון, כגוף שיכול להניע שינוי חדש בארגון כתוצאה משימוש מסוים בטכנולוגיה - Transformation.

היו אלה שטענו שתפקידם לתמוך בתהליכי חדשנות הארגוניים. הכוונה כאן לתהליכים "עוטפים" שעוזרים הן בשלבים היצירתיים של העלאת הרעיונות על ידי העובדים/הלקוחות, סינון הרעיונות, והפעלת תהליכים כדי לוודא שהארגון ידע ליישם רעיונות אלה.

כיום רוב הארגונים אינם נהנים משירותי IT תומכים לחדשנות, השאלה היא מהם אותם כלים? האם ישנם כלי "מדף" לחדשנות (מושג קצת אירוני בפני עצמו)?

אתר שתפס את עיני הוא האתר הבא, שממפה כלים טכנולוגיים לחדשנות - http://www.innovationtools.com/

כלים אלה כוללים יכולות למיפוי רעיונות ודירוגם, ניהול תהליך של סיעור מוחות, הפעלת תהליכי Workflow לצורך העברת רעיונות לביצוע או בחינה וכד'.

בסקר שערכה חברת Cutter בקרב ארגונים גדולים בחו"ל, רוב הארגונים ענו כי הדרך בה הם תומכים בתהליכי חדשנות בארגון הנה באמצעות "איפשור תקשורת בין אנשים". אם כך, אימייל הנו הכלי הנפוץ ביותר לתהליכי חדשנות, לא מפתיע אבל ברור שיש עוד הרבה פוטנציאל.

כלי חדשנות הם תחום לחלוטין לא מנוצל שטומן בחובו פוטנציאל רב לחילול שינוי משמעותי בארגון. האם יש מקום לכלים אלה, שנחשבים Nice to have ובוודאי לא נכנסים תחת קטגוריית Keep the lights on בסעיפים התקציביים, גם בתקופות כלכליות קשות כזו שמצפה לנו ב-2009? פרויקטי ה Nice to have יהיו הראשונים שיקוצצו, אך מצד שני - פרויקטים אלה אינם יקרים כלל. ניתן ליצור בקלות ובמהירות סביבות להעלאת רעיונות על ידי העובדים ודירוגם על ידי שימוש בכלי בלוגיים חצי חינמיים (במקרה זה האתגר היותר גדול הוא ליישם תהליכים ארגוניים שידעו לנצל רעיונות אלה כמו לדוגמה בעל תפקיד שאמור לעבור על רעיונות אלה).

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אחד הקשיים המשמעותיים ביותר שקיימים בארגונים גדולים ובינוניים, הינו לחבר בין היכולות הרבות הקיימות ביחידת ה- IT של האירגון לבין הצרכים/הרעיונות של המשתמשים.

רוב המשתמשים שקועים עד הצוואר בשוטף ואין להם זמן לפעול מול ה-IT לשפר נקודות בעיתיות או להעלות רעיונות לחדשנות.
כחלק ממתן מענה לצורך זה (שאגב, החל לצבור תאוצה עם הטרנד של הטמעת מערכות ERP בארגונים לפני שנים)נוצרה הפונקציה של משתמש העל (Key User). משתמש זה מהווה את הזרוע המבצעת של המשתמש ב-IT.

מהיותו בקיא לפרטים בתהלכי העבודה של המשתמשים בארגון (בד"כ הינו יוצא אותן מחלקות בהן הוא תומך) מחד, "ולקוח" כבד של ה-IT מאידך, יכול משתמש העל לזהות מקומות לחדשנות ושיפור. במקרים רבים חדשנות זו באה לידי ביטוי בשילוב של שינוי תהליכי העבודה אצל המשתמשים ופיתוחים/רכישות ב-IT.

משתמש העל הופך עם הזמן להיות "הכותל המערבי" של המשתמשים השונים. ככול שמשתמש העל יעיל יותר במתן מענה לצורכי המשתמשים כך האחרונים פונים אליו יותר ויותר בבקשת סיוע. עקב מורכבות מערכות המיידע באירגון, ישנו קושי רב למשתמש הרגיל להפעיל תהליכים חריגים שאינם במסגרת עבודתו היום-יומית. משתמש העל מהווה בנקודה זו מענה לאותו משתמש. מהיותו בקיא בתהליכים השונים, יכול משתמש העל לסייע במתן תשובות לשאלות של נוהלי עבודה. במקרים בהם ישנה נקודת ממשק בתהליך בין שני משתמשי על בארגון (לדוגמה: פיננסי ולוגיסטי) משתמש העל מהווה נדבך קריטי להדרכה וליישום נכון של התהליך המדובר.

בברכה,
איל שביט
שיפור תהליכים עסקיים,
קבוצת אלביט מערכות
eyal.shavit@elbitsystems.com

Einat Shimoni אמר/ה...

איל תודה רבה, העלית נקודה חשובה ומעניינת.

אשמח לשמוע מה דעתך על מגמה עליה אני שומעת לאחרונה - שבתוך מחלקת הIT מוקם אגף שאחראי על הקשר עם הלקוחות העסקיים, קוראים לו BRM - business relationship management.

אגף זה אחראי להבין את צרכי הארגון משירותי ה-IT, לתעדף, לגבש דרישות וכד'. כך ב-IT נוצרת הפרדה יותר ברורה בין המחלקות האחראיות על פיתוח לבין מחלקות העומדות מול המשתמשים העסקיים.
אני מניחה שאותה מחלקה חדשה תעמוד בקשר גם מול אותם key users שציינת, אבל אולי גם מול ההנהלה הבכירה מה שיאפשר לIT לתת שירות יותר טוב גם לשכבה זו.

עינת.