יום שבת, 1 בנובמבר 2008

BPM – מבט קצת אופטימי לעתיד

נכון, שוק ה-BPM לא ממש התרומם בישראל. על הסיבות לכך דיברתי בפוסט קודם ("מדוע שוק ה-BPM בארץ עדיין לא התרומם"?), ולא חסרות סיבות. זהו תחום מאוד קשה ליישום, אשר מערב בין הצורך ביכולות טכניות משמעותיות, לבין הצורך במעורבות עסקית גבוהה. בנוסף, כניסה ליוזמת BPM מחייבת שינויים משמעותיים בתהליכים הפנימיים שקיימים כיום בכל הקשור לתהליכי פיתוח בארגון.

אבל מצד שני, יש סיבות רבות לכך שהשוק עוד צפוי לפרוץ גם אצלנו, בדומה לשוק הבינלאומי, שם רמת העניין בתחום ה-BPM גבוהה הרבה יותר. בניסיון להראות אופטימיות באשר לשוק ה-BPM, אתרכז בגורמים שכן ידחפו את השוק הזה קדימה בשנים הקרובות.

את תחום ה-BPM אני נוטה לחלק, בדומה לרבים אחרים, ל-3 חלקים:

  • תחום מידול ותכנון תהליכים – BPA - Business Process Analysis

  • תחום אקטיב ציית תהליכים

  • בקרה וניטור תהליכים – BAM - Business Activity Monitoring

בין כל שלושת חלקים אלה מתקיימים קשרי גומלין, כל אחד מוביל לשני, והקשר ביניהם הוא זה שמבטיח ניהול כולל של תהליכים עסקיים בארגון, החל מתכנונם, דרך הרצתם, ולבסוף – בבקרתם השוטפת שמובילה לתכנון מחדש וכן הלאה.

בין המניעים שידחפו את תחום ה-BPM לישראל בשנים הקרובות:

  • כניסה ל-SOA מחייבת מקום בו מוגדרים תהליכים המורכבים משירותים שונים, כלומר סביבת יצירת Composite Applications. סביבה זו הנה סביבת ה-BPM. ככל שארגונים יבנו תשתיות שירותים, וכלל שארגונים אלה יתחילו להרכיב משירותים אלה אפליקציות חדשות, כך יעלה הצורך בסביבת הפיתוח העתידית שתכלול בין השאר גם יכולות BPM.

  • רגולציות כבר עתה דוחפות את שוק ה-BPM בצורה בולטת בעולם, וכן בארץ מספר ארגונים מתחילים להרגיש צורך בכלי BPM (ובמיוחד כלי מידול תהליכים) שיערו להם לתכנן תהליכים תואמי רגולציות שונות.
    שינויי שוק מהירים שמחייבים ארגונים להגדיר שירותים חדשים בצורה מהירה יגרמו לארגונים לשקול BPM כאסטרטגיה להתמודד עם הצורך התכוף בשינויים והגדרת תהליכים מהירה.
    אחת מהסיבות שהשוק עוד לא התרומם הוא חוסר הבשלות, וגם חוסר הוודאות באשר לספקים. קצב הרכישות בתחום זה הנו גבוה מאוד, ברור כי מספר הספקים עדיין גבוה מדי (כ-150 בשוק הבינלאומי, כ-20 מהם מיוצגים בישראל), וארגונים מחכים לראות מי יהיו הספקים המובילים. ככל שהשוק יבשיל והיה ברור יותר מיהם הספקים המובילים ובאילו תחומים, כך ארגונים ירגישו נוח יותר לבחור את הספק עמם הם ייכנסו ל"הרפתקה" הזו.

המלצות ליישומי BPM בארגונים (מניסיון ארגונים בינלאומיים וממעט הניסיון שכן נצבר בישראל):

  • נסו להתרגל עד כמה שניתן להשתמש בכלי BPM באופן פנימי בתוך הארגון. הכוונה כאן היא לארגונים שיש להם מחלקות ייעודיות לתחום תכנון תהליכים עסקיים (מחלקות או"ש חזקות). לארגונים אשר אין בהם פונקציות מוגדרות לתכנון ושיפור מתמשך של תהליכים עסקיים דווקא מומלץ להיעזר בחברות חיצוניות לצורך זה. חשוב לבחור במוצר בו ניתן יהיה להשתמש בצורה עצמאית, ולא במוצרים מורכבים מדי לשימוש פנימי שיצריכו הרבה כוח אדם חיצוני ויגרמו לתלות עם ספק של כוח האדם.

  • שתפו את המשתמשים העסקיים בשלב מידול התהליכים. עקרונית כלי מידול תהליכים מיועדים למשתמשים עסקיים (מהנדסי תעשיה וניהול), בפועל לרוב זה לא קורה, ולכן אם אכן מחלקת הIT היא המשתמשת העיקרית בכלים אלה, יש לנסות ולערב עד כמה שניתן את המשתמש העסקי בתהליך, כך נוכל להרגיל אותו יותר ואולי לבסוף להשתמש בכלי בעצמו, וגם אם לא – עירוב המשתמש בשלב כה מוקדם מאפשרת ליצור "שפה" שמקשרת בין צרכי המשתמש לבין תוצרי הIT.

  • נתקלתי במספר ארגונים אשר נכנסו לתחום ה-BPM וגילו במהרה כי פיתוח תהליכים באמצעות כלי BPM/Workflow הרבה יותר מורכב מהצפוי, במיוחד התהליכים הראשונים. אולם ארגונים שכן המשיכו ופיתחו תהליכים חוו על בשרם את עקומת הלמידה שללא ספק קיימת בתחום זה. שימוש בכלי BPM הנו אסטרטגי, סביר שהתהליכים הראשונים יהיו אפילו יקרים בהרבה מפיתוח רגיל אליו הארגון התרגל, אבל לאט לאט ההשקעה צפויה להראות פירות, שכן הרבה רכיבים תשתיתיים שפותחו עבור התהליכים הראשונים יהיו שימושיים עבור התהליכים הבאים. בכניסה הראשונית לפרויקט BPM חשוב להבין שזוהי יוזמה אסטרטגית, ולא לנסות למצוא את חיסכון בעלויות, בוודאי שלא בצעדים הראשונים.

אין תגובות: