יום חמישי, 7 באוגוסט 2008

מה זה בכלל Cloud Computing?

כמו בכל תחום חדש והייפי, בשלבים ההתחלתיים של השוק יש בלבול מושגים, ואותו מושג משמש פעמים רבות לתיאורים שונים שמאחוריהם כוונות שונות לחלוטין.
אותו הדבר קורה עם Cloud Computing. אנשים איתם אני מדברת על התחום מגדירים Cloud Computing לעתים בתור ה"דור החדש" של התוכנה כשירות (SaaS - Software as a Service), לעתים אנשים מתייחסים לנושא זה כ"מחשוב כשירות" - כלומר, האפשרות לעשות שימוש במשאבי ותשתיות מחשוב בתצורת שירותים.
השבוע נתקלתי במונח שלדעתי מתאר את ה Cloud Computing בצורה הטובה ביותר, וממחיש את גודל האמורפיות של מושג זה: "Anything as a Service" או בדרך הקיצור: XaaS.
המאמר המספק הגדרה זו מתאר מצב בעתיד בו המיקום בו נמצאת תוכנה כלל לא ישנה, ואף מתאר מצב בו מי שכן יחזיק תוכנה אצלו "בבית" ייחשב לבזבזני מכיוון שיהיה עליו לתמוך בתשתיות המחשוב התומכות באותה תוכנה בעצמו.
לדעתי, חזון זה הנו אפשרי. מערכות המידע העתידיות מתפתחות בכיוון זה, המחסומים הטכנולוגיים מוסרים לאט לאט, מניעים נוספים כגון הגדלת הניידות, שיפורים באבטחת המידע, התפתחות ארגונים לכיוון ארכיטקטורות SOA, וכן הסרת המחסומים הפסיכולוגיים, כל אלה תורמים להיתכנות של הפיכת מודל Cloud computing למודל שישנה את מערכי ה-IT של ארגונים בתוך מספר שנים.
בחו"ל כל מספר חודשים נערך סקר שמראה עד כמה ארגונים מאמצים תוכנות/מחשוב כשירות, ואחוזים אלה גדלים בקצב מהיר. לדוגמה, קצב אימוץ תוכנות כשירות בתחום ה-CRM הרבה יותר מהיר מקצב אימוץ תוכנות CRM כשירות.
אבל לא מדובר רק על תוכנות, מדובר על סביבות מחשוב שלמות המסופקות כשירות, כולל סביבות פיתוח בתוך ה-
"Cloud". אין ספק שכאשר IBM, גוגל, אמאזון, DELL, Salesforce מחליטות להשקיע כל כך הרבה כסף, שחלקו כרגע מושקע במחקר ופיתוח, בתחום ה Cloud Computing, התחום הזה עוד צפוי להשפיע רבות על הדרך בה נשתמש ונצרוך משאבי IT בעתיד.

ניתן לצפות במצגת של ג'ימי על התחום כאן.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

יופי, אבל מה זה נותן??
שילמתי לחברה שמספקת לי שרותי Cloud.
מה קיבלתי?
קיבלתי הארד דיסק ווירטואלי?
קיבלתי ווינדוז ווירטואלי שאני יכול להריץ עליו תוכנות?
מה קיבלתי?