יום ראשון, 31 במאי 2009

רשמים משולחן עגול בנושא Web 2.0 לצורך ניהול ידע ארגוני

לאחרונה קיימתי שולחן עגול בנושא שימוש בכלי Web 2.0 לצורך יוזמות ניהול ידע פנים ארגוניות. מהמפגש עלו כמה תובנות מרכזיות:

אין ספק שהכלי הבולט ביותר שהוזכר בדיון היה ה-Wiki, יותר מבלוגים, RSS, רשתות חברתיות וכד'. משתתפי הדיון ציינו את ה-Wiki ככלי בעל פוטנציאל הגבוה היותר לצורך תהליכי ניהול ידע בארגון:






WIKI הוזכר פעמים רבות במפגש, ככלי יעיל לשיתופיות מצד אחד, אך גם כלי יעיל להבניה של מידע בצורה מאורגנת מצד שני. בלוג הוזכר ככלי יעיל לתקשורת ארגונית, ששימושו הנו Broadcasting (העברת מסר לארגון בעיקר על ידי הנהלה). אולם בהקשר של ניהול ידע נחשב פחות אפקטיבי בגלל חוסר הניהול של מידע. היתרון שבו הנו שהוא "מכניס את העובד לראש של תרבות שיתופית", אפילו אם מדובר טיפים על תאילנד. בעיה נוספת שצוינה בבלוגים, מעבר לחוסר המובנות של המידע, היא שייצור פוסט איכותי יכול לקחת עד כ5 שעות, ומצד שני, יכול לחסוך 500 שעות עבודה עבור עובדים אחרים. במפגש הוזכרו גם כלים נוספים כבעלי פוטנציאל מעניין להגברת שיתוף הידע בתוך הארגון: TWITTER, Podcasting.


מבחינת היתרונות בשימוש ב Web 2.0 לניהול ידע ארגוני, כלי Web 2.0 מציבים תועלת חשובה בנושא ניהול הידע, וזהו עיקרון השיתופיות. יתרון נוסף עליו דובר הנו קלות השימוש הכמעט אינטואיטיבית (מה שמוריד מאמצי ועלויות הדרכה). בסקר שמילאו המשתתפים רובם הגדול (70%) ציין כי התועלת החשובה ביותר בתחום ה Web 2.0 לניהול ידע ארגוני הנו נושא ה"שכל הקולקטיבי" – היכולת ליצור מידע שנבנה מלמטה, לגרום לעובדים לשתף ולהשתמש במידע של עובדים אחרים. נושא העלות הנמוכה לא צוין כתועלת חשובה מאוד בפני עצמה (אך באופן עקיף היא משתקפת בתועלת של קלות שימוש המאפשרת הורדת עלויות הטמעה באופן משמעותי).מעבר לתשתית המאפשרת שיתוף, יש גם היבטים של "לתת משהו לעובד", לעתים גם ברמה שבה זה יכול להכריע האם בכלל לעבוד בחברה כזו (מתקדמת יותר טכנולוגית) לעומת כזו שאין בה רשת חברתית/בלוגים/ויקים.





כלי Web 2.0 מביאים את עיקרון השיתופיות לתוך הארגון. נראה כי תחום ה Web 2.0 מתחיל להבשיל בתוך הארגונים אך עדיין נותרו שאלות פתוחות שאינן פתורות. קיים שיווי משקל עדין בין הצורך ב"סידור" והבניית המידע ובין הצורך ליצור אווירה שיתופית.ארגונים מתמודדים כיום את יצירת אותו שיווי משקל עדין, ומחפשים כל הזמן את היישומים המתאימים, בהם תפיסות וכלים אלה יכולים לספק ערך גבוה.


לקוחות STKI שהנם ארגוני משתמשים יכולים להצטרף לקבוצת הדיון בנושא זה, הכוללת גם את סיכום השולחן העגול.

לינק למאמר שפורסם בDailyMaily בנושא זה.

אין תגובות: