יום רביעי, 6 במאי 2009

צו האופנה: פרויקטים המביאים לחיסכון בהוצאות

בזמן האחרון ארגונים עמם אנו נפגשים בפגישות או שולחנות עגולים מספרים לנו על פרויקטים מתוכננים שעיקר ייעודם הנו לחסוך כסף בארגון, או אף במחלקת הIT עצמה. הנה כמה דוגמאות לפרויקטים אלה:
  • שירות עצמי – מאוד מאוד חם כרגע, ולא רק בסקטורים ה"ברורים מאליהם" (כדוגמת SELF SERVICE. בבנקאות – העברת פעילויות לכספומטים ו back office בכדי לקיים סניף רזה). גם ארגונים תעשייתיים, הייטקיים, ארגוני שירות וממשלתיים, מחפשים דרכים להוריד עלויות מוקד השירות, ועל הדרך - גם לשפר את רמת השירות הניתנת ללקוח (רוב הלקוחות מעדיפים שתהיה להם האופציה לבצע חלק מהפעולות בשירות עצמי). סוגים שונים של שירות עצמי בחלק מהסקטורים כבר הופכים להיות מרכיב בלתי נפרד במוצר (כמו לדוגמה בתחום הבנקאות, הבנקים כל הזמן מחפשים דרכים חדשות לספק יותר ויותר פעילויות בשירות עצמי באתר האינטרנט/בעמדות השירות ובטלפונים הניידים בצורה שגם תספק להם איזשהוא יתרון תחרותי). מגמת השירות העצמי תימשך, אתר האינטרנט ימשיך להיות הערוץ העיקרי המעניין, אך גם ערוץ המובייל יתחיל לתפוס תאוצה (תחת מגבלה של חוסר בסטנדרטיזציה מבחינת מכשירים/מערכות הפעלה שמאוד מגבילה כעת את השוק), וגם הקיוסקים ועמדות שירות עצמי.
  • IT ירוק - איך שלא נסובב את זה, כרגע המניע הוא חיסכון בהוצאות. תחום מאוד פופולרי לאחרונה הוא הניסיון להפחית משמעותית את כמות דואר הנייר הפיזי שחברות שולחות ללקוחותיהם ולהעבירם למדיה דיגיטלית שלא רק חוסכת בכמות הנייר אלא מאפשרת מתן שירותי ערך מוסף (על כך תוכלו לקרוא בהרחבה בפוסט מעניין בבלוג של שחר על שימוש בטפסים אינטראקטיביים).
  • פעילויות במחלקת ה-IT לצמצום ההוצאות השוטפות, לדוגמה: עריכת AUDIT לרשיונות (בתחומי ERP, BI ועוד) וניסיון למצמם מספר רשיונות של משתמשים שאינם עושים שימוש או עושים שימוש מאוד נמוך בכלים. לדוגמה, אחד הארגונים סיפר על בדיקה של מספר הכניסות למערכת BI וביטול הרישיון למשתמשים שאינם עושים שימוש גבוה בכלים אלה. משתמש שיבקש בכל זאת להשתמש יצטרך לממן את רכישת הרישיון מכיסה של המחלקה העסקית אליה הוא משתייך, העברת מידע לפורטל (שוב – כדי להפחית בעלויות רישוי יקר למשתמש "כבד"), פתיחה של חוזים קיימים, מו"מ על תנאי תחזוקה, שקילה מחדש האם כדאי להישאר בחוזה תחזוקה עם ספק מסוים (לעומת העלות המשוערת של פתיחת תקלות מולו), ומשחקי פחת (מה עוד ניתן להגדיר כהשקעה?!)
  • פרויקטים נוספים הם כאלה שלא מביאים ישירות לחיסכון בעלויות אלא מגדילים פרודוקטיביות ועקב כך עשוים להביא לחיסכון בעלויות בצורה עקיפה. לדוגמה, כלי EPSS אשר מתלבשים על מסך העבודה של העובד/נציג השירות ומנחים אותו לגבי התהליכים אותם הוא מבצע. פרויקט כזה יכול לקצר זמן שיחה (=חיסכון בעלויות), לשפר את ההטמעה של הכלי (=פחות פניות לHD = חיסכון בעלויות, קיצור זמן ההדרכה של נציג שירות חדש = חיסכון בעלויות)

ומה עם פרויקטים טכנולוגיים שאמורים לשנות את הארגון? אפשר שינוי במודל עסקי? שירות חדש? בשבוע האחרון יצא לי להיתקל בשני ארגונים שבהם פרויקטים טכנולוגיים מתוכננים אמורים לבצע מהפכה של ממש בארגון. למרבה הפלא, אין אלה ארגונים הייטקיסטים או מוטי טכנולוגיה במיוחד, אלא ארגונים ממשלתיים למדי, בהם הארגון סיפק עד כה מוצרים מאוד מוגדרים. הפרויקטים המדוברים אמורים לבצע מהפכה של ממש בהגדרת השוק, המוצרים והמתחרים של ארגונים אלה.

אין תגובות: