יום שני, 18 במאי 2009

BI מבוסס קוד פתוח: העניין גובר אך השימוש עדיין מוגבל

העניין בכלי BI מבוססי קוד פתוח בעולם גובר בהתמדה, ונוצר דיון סביב המידה בה Open Source BI מהווה או לא מהווה Disruptive Technology לאפליקציות ה-BI הקלאסיות.

למרות שעד כה ארגונים ישראליים נרתעו מאימוץ אפליקציות מבוססות קוד פתוח, אנו רואים שכיום ארגונים בישראל גם הם מביעים התעניינות זהירה בקוד פתוח במספר תחומים, כאשר אחד מהם הנו תחום ה-Business Intelligence, ובאופן יותר ספציפי בכלי Reporting, Dashboarding ו – OLAP Viewers.

באופן כללי, בשוק הבינלאומי רמת השימוש באפליקציות מבוססות קוד פתוח (OSS) גבוהה יותר ועומדת על עשרות אחוזים (מעל 50% מארגונים הנשאלים בסקרים אומרים כי הם משתמשים באפליקצית OS כלשהיא), אך, כשמדובר בתחום ה-BI, גם בחו"ל אחוזי השימוש אינם מאוד גבוהים, רמת השימוש עדיין מאוד מוגבלת אך על פי מחקרים - עולה בהתמדה. לדוגמה, על פי סקר של חברת Cutter שנערך ב2008, רק כ-18% מארגונים בינלאומיים עושים שימוש כלשהוא במוצרי BI מבוססי קוד פתוח (לעומת 11% בלבד ב-2006). 35% מהארגונים הנשאלים מתעניינים ביישום כלים אלה. מחקר זה מראה מגמה יציבה של התעניינות גוברת בקוד פתוח על פני 3 השנים האחרונות.

מאפייני ההתעניינות הזהירה בכלי Open Source BI:
  • הקטגוריות הפופולאריות ביותר לכלי BI מבוססי קוד פתוח הנם כלי דוחות ודשבורדים. בחו"ל יש גם עניין בולט בכלי ETL מבוססי קוד פתוח.
  • ברוב הכולל של ארגונים מתעניינים לא מדובר ביישום BI סטנדרטי לכלל הארגון אלא לשימוש נקודתי – לפרויקט ספציפי או למחלקה מסוימת.
  • רוב הארגונים המיישמים כלי BI בקוד פתוח בחו"ל יישמו זאת בעצמם, ולא באמצעות כ"א חיצוני. זאת משום שרבים מהמאמצים הנם ארגונים טכנולוגיים ובתי תוכנה שמאמצים את הכלים לשילוב במוצרים המסחריים שלהם.
  • ספקי Open Source BI בולטים שמופיעים על ה"רדאר": Pentaho, Jaspersoft, מיזם BIRT - Eclipse.

המאמצים הראשונים יהיו (והינם) ספקי תוכנה שמחפשים לשלב יכולות BI בתוך מוצריהם, אך בעקבות לחצים תקציביים, גם ארגוני משתמשים יתחילו לעשות שימוש מוגבל מאוד בכלים ביישומים חדשים, בעיקר כדי "לבדוק" את המודל, באופן המאוד דומה לתהליך האימוץ שמתרחש במודל ה-SaaS.

3 תגובות:

זרטוסטרא אמר/ה...

קראתי והחכמתי. תודה
אני בא מתחום ה-CMS ואפלקציות WEB נפוצות : SUGARCRM וכד'.

ואני שואל האם שווה להכנס לתחום ולהציע שירות לארגונים בארץ ? !

תודה
יעקב ב
bdnhost.com

Einat Shimoni אמר/ה...

יעקב שלום,

זה מאוד תלוי בתחום ובתעשייה. לדוגמה, ב CRM לא שמענו עדיין על ארגונים גדולים שמתעניינים. מבחינת תעשיות, בהיי-טק ארגונים מתעניינים אבל נוטים ליישם בעצמם. סביר שבתחום הטלקום, פיננסים ותעשיה הארגונים שירצו להתנסות עם הכלים כן יחפשו כ"א חיצוני (במקום לפתח התמחות פנימית) עם שילוב מסוים של העברת הידע לתוך הארגון.
כלומר, אולי כדאי לחשוב על מודל של ייעוץ להכניס ארגונים לתחום...
בינתיים התחום שיותר "תופס" בישראל (וגם - בצורה מאוד מוגבלת) הוא כלי WCM מבוססי OSS.

אודי אמר/ה...

עינת שלום,

המגמה של גידול מואץ בתחום ה-OSBI ממשיכה.
ע"פ פרסום של גרטנר מדצמבר 09' צפוי גידול של 500% במהלך שלוש השנים הבאות.

http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1246990

BI איננו עוד נחלת הגדולים בלבד, וכל ארגון יכול להשתמש בטכניקות BI ולהנות מהתוצאות, מבלי להשקיע עשרות ומאות אלפי דולרים ברשיונות.

- אודי, מנהל תחום BI בטיקל