יום חמישי, 29 בינואר 2009

כמה "עולה" לפתח תהליכי workflow?

קשה להגיד כמה עולה לפתח תהליכי workflow, הכי פשוט לכמת את המאמץ בחודשי פיתוח. כדי לבדוק עד כמה קל / קשה לפתח תהליכים בהתבסס על כלים אלה (ובתשובה לשאלה ספציפית שקיבלתי מלקוח בנושא זה), שוחחתי עם כמה ארגונים שעוסקים בנושא (בכלים שונים). הנה מספר דוגמאות לזמן פיתוח של תהליכי Workflow על פי "סוג" ורמת מורכבות התהליך:
  • לתהליך "פשוט" - כזה שאינו חוצה ארגון אלא עוסק במספר גופים ארגוניים, ומתחבר ללא יותר ממקור מידע אחד, זמן הפיתוח מאוד קצר (כשבוע) ואינו עולה על חודש של מפתח. דוגמאות של תהליכים כאלה: בקשת אישור כניסה בטחוני, בקשת הרשאות עבוד עובד חדש בלבד (שינוי לעובד קיים - מוגדר כיותר מסובך וייעשה בשלב ב'), בקשה לחופש.
  • תהליך "מורכב" - אפשר להגדיר אותו כאפליקציה של ממש, זמן הפיתוח ייקח מספר חודשי מפתח (כ 3 בממוצע אך בפרויקטים ראשונים זה עשוי לקחת יותר זמן). אם נדרשת התממשקות למערכת מסוימת ויש לפתח ממשק זה, הדבר מאריך את הפיתוח בלפחות חודש. בסה"כ ארגונים מדברים על זמן פיתוח של מספר חודשים. לדוגמה - תהליך אישור רכש - מורכבות גבוהה כאשר מדובר במשהו שקשור למספר חברות, לארגון מסוים לקח כשנה לפתח, הרבה ממשקים למערכות שונות - PLM, ERP, התחשבנויות וכד'. דוגמה נוספת היא תהליך טיפול בנסיעות לחו"ל של עובדים (סוגים שונים ורבים של נסיעות, לכל סוג מערכת אישורים שונה, חיבור ל ERP, התחשבנות). תהליך זה לקח מספר חודשי פיתוח.

חוץ מזה, ארגונים מדברים על פיתוח "כלים" תשתיתיים שונים שישומשו לתהליכים שונים (התממשקויות למערכות, יכולת ניטור לתהליך, דרייברים וכד'). ככל שיש יותר אלמנטים כאלה קיימים זמן הפיתוח של כל תהליך מתקצר משמעותית.

מעבר לזמן הפיתוח שהוא רק מרכיב אחד במאמץ ובעלויות הנדרשות,, ארגונים מדברים על עלויות נוספות ומשמעותיות שקשורות ב:
זמן איפיון תהליך ובניית אבטיפוס (לאחר שלב זה קיים "טופס" עליו ניתן לשבת עם המשתמשים ולעשות DR)
זמן פיתוח
זמן בדיקות
זמן הטמעה, בחינה מה קורה עם המשתמשים וכיצד משתמשים בתהליכים

כמו כן, ארגונים שנכנסים לנושא Workflow מספרים שהתהליכים הראשונים תמיד יהיו יותר ארוכים מכיוון שבתהליכים הבאים יש כבר את אותם אלמנטים תשתיתיים מוכנים, יש שיטות עבודה מוסדרות, אנשים לומדים כיצד לעבוד מול המערכת וכד'.
אחד מהארגונים שאיתם דיברתי נכנס בצורה די עמוקה לנושא WF, בארגון זה הושקעה תקופה של כחצי שנה של קביעת ארכיטקטורה, שיטות עבודה, ובניית תשתית בסיסית.
בנוסף, ארגונים ציינו שזמן הפיתוח ישתנה משמעותית אם בכלי הנבחר קיימים/לא קיימים רכיבים כגון יכולות ניטור תהליכים, ממשק גרפי למידול, יכולות התממשקות

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כמי שעושים עכשיו צעדים ראשונים (WF שמתחיל במשתמש החיצוני ומתממשק לאחת המערכות היותר מורכבות שלנו), יש הרבה התלבטויות, הרבה השקעה באפיון ובפיתוח, כ"כ בהתממשקות למנוע איתו בחרנו לעבוד (והכל עדין בגדר POC). כשיהיו לנו תובנות - אני אשמח לחלוק אותן.

Einat Shimoni אמר/ה...

הי סיגלית,

תודה. שיהיה בהצלחה, נשמח לשמוע בהמשך.
ממליצה לך להציץ בטיפים שעלו בשולחן עגול Workflow:
http://einatstki.blogspot.com/2008/12/workflow-human-oriented-bpm.html

שבוע טוב,
עינת

דני טל אמר/ה...

יש אופציה חדשה שיכולה לקצר בהרבה את מסלול היסורים שתארת.
ראי www.cio-1.com
מי שמעוניין יכול ליצור קשר עם info@cio-1.com
לקבלת פרטים נוספים, פגישה וכו'

בברכה

דני טל