יום רביעי, 7 בינואר 2009

עלות פרויקט ERP - עד העלייה לאוויר?

לפני כמה שנים גיבשנו "כלל אצבע" לעלות פרויקט ERP. כלל אצבע הזה עבר כמה גלגולים, נבדק שוב ושוב אל מול נתוני עלויות פרויקטים (בדיעבד) של חברות, וגם השתנה במשך השנים (לדוגמה, אם פעם כלל לא הייתי רואה עלות של בדיקות והסבה מתוקצבות בפרויקט, היום זה כבר מקובל, כמו גם עלויות הדרכה והטמעה שמקבלות מקום הרבה יותר מכובד מאשר בעבר).

אז "כמה עולה פרויקט ERP"? כדי לנסות לספק סדרי גודל של עלויות צריך להפריד בין 3 סוגים (שונים מאוד) של פרויקטים:

פרויקטי High End ERP - או במילים אחרות, פרויקטי ה"ענק". מדובר בחברות גדולות, בדר"כ חברות Enterprise כדוגמת ארגוני שירותים פיננסיים גדולים, וכן מדובר ביישום של החבילות הגדולות - כלומר, SAP או אורקל. כאן כלל האצבע ייראה בערך כך (עד העלייה לאוויר):



פרויקטי Mid-Large - אלה פרויקטים עדיין גדולים, שבהם בהחלט ניתן לראות שימוש בחבילות הגדולות, ומספר המשתמשים בדר"כ יגיע עד לכ-250 משתמשים. לדוגמה, פרויקטי ERP של חברות הייטק גדולות. כאן כלל האצבע ייראה כך:




פרויקטי ERP SMB - משחק אחר לגמרי. בדר"כ עד 100 משתמשים (ולרוב, עשרות בודדות של משתמשים). השוק שונה, תמהיל השחקנים שונה, עלויות הרישוי נמוכות, ויחס השירותים לתוכנה שונה:






מה לא נכלל כאן (אבל מאוד חשוב לקחת בחשבון)? עלות של אחרי העלייה לאוויר. כיום ארגונים מתמודדים עם עלויות תחזוקה שוטפת של מערכות ERP גבוהות ומשמעותיות. כאשר מדובר ביישומי Enterprise אנו מצאנו כי מחלקות ה ERP בארגונים מונות בין 10 אנשים לעשרות רבות. בנוסף, יש לקחת בחשבון עלויות תחזוקה שוטפות (כ-22% מעלות הרישוי) בכל שנה, עלויות תחזוקת התוכנה שצוינו בכללי האצבע מתייחסים לתקופה של כ-3 שנים בלבד.


אין ספק שכניסת מודלי צריכה חדשים של אפליקציות ERP (ובראשן, ERP במודל SaaS/Cloud, וכן ERP מבוסס קוד פתוח) תשנה משמעותית את מבנה עלות הפרויקט. ובזמני משבר כדוגמת זה שאנו עוברים כיום, מודלים חדשים צומחים, מה שבהחלט עשוי לקרות גם בתחום זה.



מאמר זה גם פורסם בדה-מרקר.

אין תגובות: