יום חמישי, 22 בינואר 2009

SaaS ואפליקציות ב-Cloud - רשמים ראשוניים משולחן עגול

לאחרונה ערכנו מפגש "סיעור מוחות" שכלל ארכיטקטים, יועצים, CTOs ואנשי חשיבה בתחום מערכות מידע, כדי לנסות להתרשם לאן הולך כיוון ה-Cloud בעולם ובישראל. בין השאר אחד הנושאים בהם דנו היה נושא האפליקציות ב-Cloud ו-SaaS (Software as a Service). הנה כמה רשמים ראשוניים שעלו ממפגש זה. סיכום מפורט יותר של הדברים יועלה בהקדם.

SaaS ואפליקציות ב-Cloud
משתתפי הדיון הגדירו אפליקציות SaaS כאפליקציות עסקיות ארוזות וגמורות. מבחינת הארגון שעושה שימוש ב-SaaS הוא רק מעביר נתונים ולא משנה שום דבר מהותי באפליקציות, אלא רק קסטומיזציה בסיסית ולא יותר (כדוגמת Salesforce בגלגול המסורתי שלו, כלומר – ללא ה Force.com).
במודל ה-SaaS רק ה UI שייך לארגון, כל השאר רץ ב CLOUD.

למי מתאים SaaS?
חשוב לזכור כי הלקוחות של SAAS הם ה"מתוסכלים של ה-IT" בארגון, ובדר"כ הם לא מתחת לרדאר של ה CIO. SaaS עובד בשיטת ה Long Tail ומספק אפליקציות נישה לצרכנים שבדר"כ לא קיבלו שירותים כאלה מה-IT.

SaaS בעולם האפליקציות - למה עכשיו?
בתחילת 2008 ה CLOUD לא היה מוכן לארגונים. כיום ספקים גדולים ומבוססים כבר רצים על תשתית ה-Cloud של אמאזון. כלומר, יש התחלה של בשלות.
לארגונים כדאי להתחיל להתנסות כמה שיותר כבר היום כדי לא להיות מאחור כשתהיה הפריצה. הדבר מזכיר את נושא הוירטואליזציה (שכדאי היה להתחיל כבר, מי שיתחיל רק כיום עשוי להיות במצב לא טוב מול האחרים).
להערכת כל משתתפי הדיון, המהפכה כיום מתרחשת בארגונים הקטנים ועדיין לא הגיעה באופן מוחשי לארגונים הגדולים, אבל כן צפוי להיכנס גם לארגונים אלה.

האזורים שבהם SaaS יותר יתפוס:

  • SaaS מתאים למצב בו יש צורך לפרוס אפליקציות מהר (Time to market מהיר)
  • בארגונים גדולים אפליקציות שהן לא CORE יהיו קלאסיות ל-Cloud כי אין בעיה אמיתית לארגונים להוציא אותן החוצה. דוגמאות לאפליקציות כאלה שניתנו: הטבות לעובדים, אפליקציות סביב נושא ה-HR. כלומר, בשנים הראשונות לפחות (בתצורה הנוכחית של SaaS שבה אין שליטה אמיתית על data ואין אפשרות לביצוע שינויים בקוד התוכנה באופן משמעותי), האימוץ יהיה בעיקר ב"נישות". לכל ורטיקל יש את הנישות שלו. לדוגמה, הפצת דואר מאובטחת זהו תחום די נישתי שלא יעשה פריצת דרך לארגון טיפוסי ויש היגיון לשים אותו ב CLOUD. בתחומים כאלה התנגדות הארגונים ל-SaaS תהיה נמוכה.
  • להערכת חלק ממשתתפי הדיון, רוב היישומים החדשים יהיו ב- Cloud בעוד היישומים הקיימים יישארו בתוך ה-DC הפיזי של הארגון. המשמעות היא שהרבה מהדברים החדשניים יהיו בחוץ. בנוסף לכך, משום שבדיון הועלתה האפשרות שה-Cloud יאפשר לחברות לבנות מודלים עסקיים חדשים (כדוגמת מפעיל וירטואלי שבנוי כולו משיתופי פעולה וצריכת משאבים מארגונים אחרים), המשמעות היא שייתכן שבסופו של דבר יהיה יותר "ביזנס" דווקא מחוץ לארגון.

האזורים שבהם SaaS לא יתפוס:

  • בדברים שבהם כבר נעשתה ההשקעה (לדוגמה, SAP כבר יושם לפני שנים ולכן זה כבר Sunk cost) וכיום ההטמעה והשינויים מהווים את החלק הארי של ההשקעה, בתחומים אלה SaaS לא יתפוס כי אין מניע אמיתי להחליף את הדברים שכבר עובדים. במקרים אלה בהחלט ייתכן שארגונים ירצו בסופו של דבר לנהל "עננים פנימיים".
  • אפליקציות שמאוד מקושרות למערכות אחרות בארגון הן לרוב לא אפליקציות שיוציאו החוצה ל-Cloud.

מה עוצר את ה-SaaS בישראל?
בעוד ששוק ה-SaaS הבינלאומי הצליח בצורה יפה, בישראל עדיין מרגישים התנגדויות של ארגונים, שחלקן מוצדקות וחלקן פסיכולוגיות לחלוטין.
צוין כי לרוב, הרגישות של המידע דווקא לרוב אינה מהווה את הפרמטר המרכזי, אלא יותר עד כמה האפליקציות הן coupled או decoupled ממערכות הארגון.

מה צפוי בעוד 5 שנים בתחום ה-SaaS?
בעוד 5 שנים רוב האפליקציות יהיו בתוך ה data center של הארגון. המצב הכלכלי הנוכחי יגרום לספקים הגדולים להתקשות לתת ללקוחות שלהם מה שהם צריכים (יבמ, אורקל, מיקרוסופט, SAP שצריכות להראות מספרים כלכליים). הספקים הגדולים יצטרכו לשנות את הקצב שבו הם נותנים פתרונות לארגונים וזה יהיה מניע כניסה ל-Cloud.
מבחינת ספקי אפליקציות – זה אומר שכבר כיום הם צריכים לייצר "אדישות" (indifference) ל CLOUD. ההשקעה באדישות למערכות הפעלה, מסדי נתונים, ווירטואליזציה תשתלם כי עם המעברים פנימה והחוצה זה לא ישנה יותר מדי. כמו כן, שימוש בסטנדרטים פתוחים (כמו WSI לדוגמה) זו ההגנה שאליה ספקיות התוכנה יידרשו כדי לשמור על תיק ההשקעות שלהן, כדי לא לגלות ששינוי תהליך קטן הופך להיות פתאום מאוד מסוכן, יקר ומורכב לתחזוקה.
גם ארגונים מבחינתם צריכים לעשות הכנות מסוג זה כדי לייצר בעתיד "אדישות" (דרך SOA, וירטואליזציה וכד').
בנוסף, אחד ממשתתפי הדיון צופה כי בעתיד יהיה חייב להיות Cloud search engine – באיזה cloud כדאי להשתמש לצורך מסוים?
תחזית נוספת דיברה על מודל תמחור אחר לתוכנה, כאשר ה- Pay per use יהיה המודל המוביל.
יהיה יותר open source גם בגלל שה-Cloud ידחוף את זה לתוך הארגונים וגם בגלל שמודל התמחור יהיה יותר ויותר אטרקטיבי. ספקי ה CLOUD בעצמם ישתמשו ב-OS, כבר כיום הרבה אפליקציות SaaS מבוססות Open source.
בסופו של דבר, בטווח הארוך (5-10 שנים), יותר SW ירוץ בחוץ מאשר בפנים בגלל הרצון להעביר את ה-overhead cost לספקים חיצוניים, ובטווח הארוך (ולא הקצר-בינוני), גם אפליקציות Mission critical ירוצו בחוץ.
לדעת אחד מהמשתתפים, בטווח הארוך יפתחו פחות בתוך הארגונים; יהיו יותר "שירותים" מוכנים בחוץ, והארגונים יסתכלו עליהם כשירותים שניתן לחבר. יש ארגונים שבכל זאת יתעקשו "להמציא את הגלגל" (דבר המאפיין ארגונים רבים בישראל). אבל בשביל שכל זה יקרה חייבים להתקיים סטנדרטים סמנטיים בתחום.

לסיכום, SaaSי ילכו מהקטן לגדול – מארגונים קטנים לגדולים, מאפליקציות נישה לאפליקציות יותר ליבתיות (בדומה למה שקורה כיום ב WEB 2.0 שבהתחלה אימצו צרכנים פרטיים, אח"כ ארגונים קטנים וכיום גם ארגונים גדולים).

אין תגובות: