יום ראשון, 31 בינואר 2010

האם שוק ה-MDM בישראל סוף סוף מתחיל להפשיר?

אנו ב-STKI עוקבים אחר שוק ה-MDM בדריכות כבר כ-3 שנים, מאז החל ה"באז" בשוק העולמי. עד השנה האחרונה, שוק ה-MDM בישראל היה די רדום, מעט מאוד ניסיון והתעניינות מאוד זהירה של ארגונים (על הפער הגדול בין השוק המקומי לבינלאומי דיברתי בפוסט קודם).
אז עדיין לא מדובר על פריצה משמעותית, אבל ניתן להגיד בצורה זהירה שהשוק בהחלט מתחיל להפשיר ושב-2010 צפויים מספר פרויקטים בתחום. חשוב לציין כי עדיין מדובר על פרויקטים אחדים (ולא עשרות) המתוכננים לשנה הקרובה, אך אנו בהחלט רואים מגמת עלייה ברמת ההתעניינות והשאלות שאנו מקבלים על התחום. בחלק מהמקרים ההתעניינות שמתחילה כעת לא תסתיים ברכישת מוצר מדף "MDM" אלא בפרויקט המערב תפיסה MDMית (התסכלות מרכזית על נושא הנתונים, עם מעורבות מסוימת של המחלקות העסקיות).
ארגונים כבר מדברים יותר ב"שפה" ה MDMית. התוצאה הרצויה אצל רוב הארגונים - יצירת בסיס משותף לנתונים תפעוליים שישרתו את המחלקות והמערכות התפעוליות בכל הארגון, מעין גישת "SOA" לנתונים. חלק מהארגונים מתכננים לממש פיתרון טכנולוגי שישמש את מחלקת ה-IT בלבד, וחלקם אף מעיזים לדבר על רצון לממש פיתרון עסקי - טכנולוגי שיכלול אחריות עסקית על נתונים בארגון ("קפיצה" משמעותית, שלא פשוט כלל לבצע בארגון).
במקביל, גם הספקים בישראל מתחילים להראות יותר נוכחות ויותר מאמצים שיווקיים, מה שמאוד יסייע ב"התחממות השוק". ישנם לא מעט מוצרי MDM המשווקים בישראל וגם מוצרים בינלאומיים נוספים שאינם מיוצגים (אך אם רמת ההתעניינות תעלה - בהחלט ייתכן ונראה שחקנים נוספים כאן).
בשוק העולמי יש כמה התפתחויות שמצביעות על המשך תהליך ההבשלה של השוק, לאחרונה התבשרנו על רכישה מעניינת בתחום - חברת אינטגרציית הנתונים - אינפורמטיקה - רוכשת את חברת Siperian - ספקית בתחום MDM. כמו כן, מיקרוסופט אשר רכשה לפני כשנתיים את חברת Stratature מתחילה לשווק את הפיתרון תחת ה-SQL.

לא ניתן להגיד שתחום ה-MDM נכנס ל-mainstream. זהו תחום שנחשב עדיין יחסית חדש, לארגונים לא פשוט "לעכל" את השינויים הנדרשים על מנת להיכנס לתפיסה ה MDMית, וייקח זמן עד שהשוק יבשיל והידע ייצבר. אולם אין ספק שהצורך בניהול הרבה יותר טוב של נתונים נדרש, חברות נתקלות כל הזמן בבעיות שמקורן בניהול נתונים בגישת "איים" ולא בגישת "שירותים". האתגרים כאן הם בעיקר פוליטיים, מבנים של מחלקות ארגוניות נפרדות, איי מערכות תפעוליות שכל אחד מהם רוצה לשמור את הנתונים אצלו, ואף אתגרים טכנולוגיים באפליקציות עצמן - שאינן בנויות באופן טבעי לעבוד מול Hub חיצוני של נתונים.
לסיכום, אנו ב-STKI ממליצים להתחיל להתכונן למצב בו הארגון יכניס "פיתרון בתפיסה MDMית" - כלומר, HUB מרכזי של נתונים שינוהלו ממקום אחד. לדוגמה, אחת ההמלצות הנה בעת הכנסת אפליקציה חדשה לארגון, מראש "להכין" את האפליקציה למצב בו היא צריכה לקבל נתוני אב (על לקוח/מוצר) ממקור חיצוני. צעד זה יעזור גם בהחלת הלך רוח ארגוני של אנשי האפליקציות / DATA וכד' שלא כל אחד שומר את הנתון בסביבתו התפעולית מטעמי נוחות. כמו בכל תחום בשנים האחרונות, גישת הפרויקטים הממוקדים/מדורגים מומלצת כאן על מנת להוריד את הסיכון, תוך ביצוע מינימום שינויים בכלים הטכנולוגיים (שמתפתחים בקצב מהיר מאוד).

4 תגובות:

Unknown אמר/ה...

ענת היי
האם את מכירה מקרים בהם לקחות בישראל מממשים MDM באופן יותר לוגי ופחות פיזי ?

Einat Shimoni אמר/ה...

הי עמית,

לא מעט ארגונים כרגע מתכננים ליישם "תפיסה" MDMית, כלומר - ניהול מרכזי של רשומות אב. לא בכל המקרים האלה בסופו של תהליך יהיה יישום MDM "קלאסי" / פיזי. יש רצון לנסות ליצור "שירותים מרכזיים" של נתוני אב.
יש גם מקרים בהם מנסים להתייחס לבעיה מכיוון אחר - אני מכירה כמה מקרים בהם, לדוגמה, רק בעל תפקיד אחד בארגון רשאי פתוח "פריט" או "לקוח" חדש על מנת לפתור את בעיית הכפילות.

Unknown אמר/ה...

הבנתי תודה, האם את מכירה ניתוחי ROI שבוצעו לפרויקטים שכאלו בארגונים שונים?

Einat Shimoni אמר/ה...

עמית שלום,
נתקלתי בדוגמאות בעולם - כתבתי על כך בפוסט הזה:
http://einatstki.blogspot.com/2009/10/mdm.html

ניתן להתייחס לפרויקט MDM כתשתית המאיצה ROI של פרויקט אחר - לדוגמה, בדקו ROI של פרויקט CRM ללא תשתית CDI תומכת, ובדקו פרויקט מקביל עם תשתית תומכת, הטענה היא שהROI יהיה יותר גבוה.
כלומר, כשארגון מתכוון להיכנס לפרויקט חדש, קיימת אפשרות יותר נוחה להצדיק פרויקט MDM כתשתית תומכת לאותו פרויקט.