יום שני, 17 באוגוסט 2009

מי פה מנהל את ה-MDM?

אחריות על נתונים - Data Governance ("ממשל נתונים") - הנו תחום מלא בפוליטיקות, רגישויות, חשיבות עסקית גבוהה, אשר אמור להיות מובל / בבעלות מנהלים מהתחום העסקי בארגון, ולמרבה הצער, ברוב המקרים - משהו שכלל לא קיים בארגון.

בשנים האחרונות עולם ניהול הנתונים מקבל זרקור ותשומת לב מחודשת; הן הנושאים הטכנולוגיים הקשורים בניהול נתונים (וכאן נכנסים תחומים כדוגמת ניהול איכות נתונים, טיוב נתונים, ניהול רשומות אב - Master Data Managemetn, ניהול אינטגרציית נתונים וכד'), והן הנושאים העסקיים - Data Governance, Data Stewardship וכד'.

אולם כפי שראינו בשוק הישראלי ובשוק הבינלאומי הבעיה הבסיסית היא שאין "אחריות" עסקית על נתונים. האחריות נופלת על מחלקת ה-IT או שהאחריות כלל אינה מוגדרת. בשוק הבינלאומי המודעות לחשיבות נושא הבעלות על נתונים כנושא שחשוב לארגון ברמה העסקית מתחילה לעלות בהדרגה, בישראל הנושא עדיין בחיתוליו אך ישנם ניצני התעניינות בנושא.

אז מי צריך לנהל מהלך של ניהול נתוני אב (Master Data Management)?
הנה רשימה של בעלי תפקידים שמעוניינים - או צריכים להיות מעוניינים - ב MDM. רשימה זו לקוחה מאתר מצוין, שמהווה מקור מידע עשיר ואיכותי לעוסקים בתחום ה-MDM. האתר שייך ל Aaron Zornes, שהנו אחד מהמומחים הראשונים שהחל לעסוק בתחום הMDM, הקים את ה MDM Institute ומעביר סדנאות בנושא.

מי אמור לנהל פרויקט MDM?
יש כמה תשובות לכך משום שישנם כמה היבטים לפרויקט MDM, כאשר על כל היבט אמון חלק אחר בארגון:
  • היבט הניהול העסקי של הנתונים - לאחרונה מדובר רבות על מינוי Data Stewards (אין ספק שתרגום חופשי של המונח - "דיילי מידע" אינו מוצלח במיוחד). אנשים אלה בדר"כ יהיו נציגים ממחלקות עסקיות אשר אחראים על הגדרת "נתון אב" בתחום מסוים, עליהם לדאוג שנתון זה יהיה זמין איכותי ועקבי לכל אורך הארגוןן, הם אחראים על ניהולו השוטף וכד'). צד זה מנוהל ומובל על ידי מחלקות עסקיות בארגון.
  • היבט ניהול טכנולוגי של הנתונים - הקמת התשתית, חיבורה למערכות השונות, שינוי תהליכי העדכון והעבודה הטכנולוגית פיתוחית. החלק הטכנולוגי יכול להיות מנוהל על ידי אנשים מתחום התשתיות ארכיטקטורה ואינטגרציה (אלה שעוסקים בתחומי תשתיות אפליקטיביות חוצות תחומים), או על ידי אנשים שהתפתחו מתחום הBI/DW. כיום בשוק הבינלאומי מתחיל להסתמן חוסר באנשי MDM. אופציה נוספת לגורם טכני מוביל הנה אנשי אפליקציה תפעולית העיקרית הקשורה לעניין שלשמו מוקם הMDM (לדוגמה, אנשי מערכת ניהול לקוחות אם מדובר בMDM לצורך ניהול נתוני לקוחות).
  • יוזמת MDM בדר"כ מביאה להקמת "ועדת ניהול נתונים" חדשה, שכלל לא הייתה קיימת לפני כן. ועדה זו עוסקת בתחום הרחב של ניהול נתונים - Data Governance ולרוב תכיל בעיקר אנשי ביזנס אך גם אנשי IT. לכל "תחום עסקי" (לקוח/נתון פיננסי/מוצרים/ספקים). ועדה זו תהיה מעין מטריצה של אנשים שונים מתחום טכנולוגי ועסקי, ולעתים רבות תהיה ועדה וירטואלית (שכן אנשים החברים בוועדה יהיו בעלי תפקידים אחרים בארגון, אשר חוץ מביצוע תפקידם השוטף גם יקחו אחריות ובעלות על נתונים שונים).
ישנם כמה ארגונים (מחלקות IT) שמשוחחים עמנו כיום בהיבט היותר טכני על שיטות שונות לסינכרון נתונים תפעוליים (בין אם מדובר על DW תפעוליים שאחראים לעדכן מערכות תפעוליות, בין אם מדובר על ODS - Operational Data Store שממלאים אותה מטרה, ובין אם מדובר על בחינת תחום ה-MDM על היבטיו הטכנולוגיים בעיקר, ומעט על היבטיו העסקיים).

אנו מתכננים לערוך בדיוק בנושא זה שולחן עגול בהמשך, כדי להציף את השאלות, ההתלבטויות (וגם את הפתרונות והטיפים) בנושא זה בארגונים שונים בישראל. אשמח לקבל רעיונות לגבי נושאים ושאלות שמעניין להעלות בפורום מסוג זה. עדכונים נוספים לגבי השולחן העגול - בהמשך...

אין תגובות: