יום שלישי, 31 במרץ 2009

ERP בשנת 2009

ב"גרף הבשלות הטכנולוגית" שלנו ניתן לראות קטלוג רמת הבשלות של הכלים בישראל (ציר X), ומצד שני קטלוג התועלת בעיני המנהלים העסקיים של הארגון מאותם פרויקטים (ציר ה Y). ניתן לראות שבתחום ה-ERP, הפרויקט שאנו מגדירים אותו כERP1 נתפס בעיני מנהלים עסקיים כשירותי - commodity שעל הארגון לספק לו, סוג של תשתית שצריך שתהיה. הערך העסקי הישיר אינו ברור. להערכתנו, מעל 85% מארגוני enterprises בישראל כבר עושים שימוש בחבילות ERP לצרכים גנריים - הנהלת חשבונות, לוגיסטיקה, כוח אדם ("ERP 1"). אולם "פרויקט" ERP אף פעם למעשה לא מסתיים, ולאחר ייצוב המערכת ארגונים בדרך כלל נכנסים ל"שלב ב" (ERP 2). שלב זה של היישום כולל אחד או כמה מהמאמצים הבאים:


  • שימוש במודולים "מתמחים" / "מתקדמים" – בעוד שבעבר ניתן היה לתחום ביתר קלות את התחום בו מפסיק ה-ERP ומתחילות מערכות ליבה ומערכות אחרות, כיום חבילות ה-ERP כוללות (גם אם לא תמיד באופן המיטבי) יכולות שקשורות לעסק הליבה של הארגון, יכולות CRM, יכולות סביב ניהול שרשרת האספקה, וכן כל מיני מודולים "מיוחדים" שבעבר ארגונים לא שיערו שיוכלו לקבל ממערכות ה ERP, כגון: ניהול נכסים, ניהול פרויקטים וכד'. כאן אנו רואים כוונה של ארגונים להמשיך יישום של מודולים שתוכננו לשלב ב (כל אחד עם תוכנית משלו, לא ראינו מודול ספציפי עליו רוב הארגונים דיברו כשלב ב). תכניות להכנסת מודולים ורטיקלים המטפלים בליבה של הארגון יהיו הרבה פחות נפוצים בשנה בה ארגונים נמנעים מפרויקטים בעלי סיכון גבוה.
  • שילוב רכיבי תשתית בERP – השימוש ברכיבים אלה (DW משולב, פורטל, מנוע אינטגרציה משולב) הולך וגדל אולם מציב לא מעט שאלות ארכיטקטוריות, כגון: ה-DW הארגוני אל מול ה-DW של ה-ERP? הפורטל הארגוני אל מול פורטל ה-ERP? רוב הארגונים בוחנים (או כבר בחנו) שאלות ארכיטקטוריות אלה, ולרוב התשובה תהיה: גם וגם. ארגונים אלה מנסים לתכנן את הארכיטקטורה הארגונית בהתאם, ולקבוע את ה"גבולות" בין הרכיבים השונים.
  • ניסיון לייעל תהליכים האופרציית ה-ERP. מחלקות ה ERP הגדולות בקרב ארגונים המשתמשים בחבילות הגדולות (SAP / אורקל) מונות בממוצע 15-20 איש, וארגונים מספרים כי עם העלייה לאוויר וכניסה לשלבים המתקדמים מס' אנשי התמיכה לא יורד ולעתים להיפך. ארגונים כיום מנסים למצוא כל דרך לצמצם עלות התחזוקה, הדרכה, שינויים, להכניס יותר "סדר" בתהליכי הפיתוח, וגם בוחנים כלי צד ג' שיכולים לעזור לעשות כך. ארגונים ציינו כי ככל שהם נכנסים יותר ויותר לארכיטקטורת SOA ולרכיבים חדשים של מערכות ה-ERP (מודולים הכוללים רכיבים תשתיתיים מובנים כגון פורטל כשכבת התצוגה, מנוע BPM מובנים, שירותי BI משולבים) נדרשת עלייה בכוח האדם התומך ומתחזק את המוצר, וגם נדרש כוח אדם ספציפי המתמחה ברכיבים חדשים-יחסית אלה.
    ארגונים מנסים לבחון כיום דרכים חדשות לצמצום כ"א הנדרש לתחזוקה השוטפת של ה-ERP, ושוקלים יותר בימים אלה שימוש בכ"א חיצוני מאשר בעבר. שימוש בכ"א חיצוני לתחזוקת ERP נשקל יותר על ידי ארגונים שצריכים "חלקי משרות" ולכן לא שווה להן להחזיק משרה מלאה בשביל כמה שעות בשבוע, וכן על ידי ארגונים בהם היישום די סטטי (לא משתנה בתדירות גבוהה מאוד ולכן גם היישום די סטנדרטי ולא דורש היכרות מוקדמת מעמיקה עם הארגון).



ב-2009 ארגונים ינסו לייעל את התמיכה ולמזער עלויות סביב ה-ERP הקיים, וכן להעמיק את יישום ה ERP לתחומים נוספים בארגון (שכן ברוב הארגונים "תשתית ה ERP" קיימת).

השימוש בכ"א חיצוני ייבחן שוב לצרכים ממוקדים. למרות שבאופן כללי עלויות כ"א חיצוניות יורדות, ארגונים ציינו כי הם עדיין יהיו מוכנים לשלם תעריפים למומחים ה"יקרים" בתנאי שיהיה תהליך העברת ידע לעובדים הפנימיים - כלומר, שאותם "כוכבים" לא רק יגיעו לפתור את הבעיה אלא ישאירו גם את הפיתרון.

יוזמות ERP2 בתוך הארגונים יאמצו את אותם מאפיינים של פרויקטי אפליקציות אחרים ב - 2009: פרויקטים קטנים, ממוקדים, בעלי ROI מוכח, ובעלי סיכון נמוך.

אין תגובות: