יום שלישי, 10 במרץ 2009

תחום האפליקציות תחת המשבר: מעונן, סיכוי לגשם

בשבועות האחרונים אנחנו שוברים את הראש ב STKI כדי לנסות ולהבין 2 דברים - "מה קורה כאן"? וחשוב יותר - "מה צפוי לקרות ב-2009"?
כל אנליסט בתחומי קרא אינסוף מחקרים, ישב עם עשרות רבות של ארגוני משתמשים, ספקים, יועצים כדי להיערך לקראת הצגת המגמות השנתית בכנס השנתי שלנו. STKI (ובגלגולה הקודם – מטה גרופ ישראל) ערכה כנס זה כבר... הפסקתי לספור... אולי 15 פעם? אז למה הפעם זה כ"כ קשה?
קודם כל, הכל נבחן כעת מחדש. פרדיגמות ישנות פחות מכתיבות את הצורה שבה ארגונים יתנהלו. הכל פתוח, כמעט הכל אפשרי. הקושי הנוסף (והמבורך) הוא רמת הציפיות הגבוהה של הנרשמים לכנס להבין באמת מהם השינויים בשוק, כיצד הם משפיעים על פרויקטי IT, מהם הנושאים החשובים לשנה הקרובה, ולקבל מידע שיעזור להם להיערך לשנה המעט מאיימת הזו.
לאחר שבועות של הכנות, לימוד, קריאה, אינטראקציות, ניתוחים וגיבוש תובנות, יש לנו מסרים חשובים בעולמות התשתיות, ניהול התשתיות, אבטחת מידע, תקשורת, אפליקציות, אופרציית ניהול ה IT, תקציבי IT, רכש, וגם לא פחות חשוב – מודלים ותפיסות חדשות שכדאי להכיר רגע לפני שהן נוחתות כאן.

בעולם האפליקציות ישנן כמה מגמות בסיסיות, שישפיעו על הצורה בה ארגונים ייזמו וינהלו פרויקטי אפליקציות במהלך 2009:
  • תשכחו מ ROI ארוך טווח, תחשבו על PAYBACK מהיר. מנמ"רים רבים עמם שוחחנו כבר פועלים על פי הקו המנחה – נכנסים רק לפרויקטים בהם ניתן להראות החזר השקעה מהיר מאוד (בין חצי שנה לשנה). התוצאה היא – פרויקטים גדולים "מתפרקים" לפרויקטים קטנים (לדוגמה, כבר כמעט שאין יוזמות CRM גדולות, הפרויקטים מנוהלים בצורה של מספר פרויקטים קטנים וממוקדים, כאשר כל פרויקט אורך פחות משנה).
  • TCO – בתוך העלות הכוללת של הפיתרון ארגונים יבחנו הרבה יותר מאשר בעבר את מאמץ התחזוקה המתמשך שנדרש עבור אפליקציה מסוימת. מנמ"רים כיום מנסים לקצץ עלויות תחזוקה גבוהות ביותר של אפליקציות שרצות ועובדות בארגון, לגביהן אין שום ברירה אלא להמשיך ולתחזקן (אלה הוצאות Non-discretionary, שאינן נתונות לשיקול דעת). לכן, בבואם לבחור אפליקציות חדשות הם ישימו לב הרבה יותר למרכיב התחזוקה השוטפת – האם יש לנו "בבית" את היכולות הנדרשות כדי לתחזק את המערכת? באיזו מידע קיים לרשותנו כ"א חיצוני זמין לתחזוקת המערכת? האם סביבת הפיתוח של המערכת הנה קשיחה או גמישה?
  • קלות שימוש – מגמה זו החלה כבר לפני כשנה. קלות שימוש/ אינטואיטיביות / ידידותיות הן תכונות מבוקשות באפליקציות וגם לכך יש הצדקה כלכלית: הורדת עלויות ההדרכה. חלק ממגמה זו מיתרגמת לדרישות התחברות לאופיס וגם לאפליקציות אחרות שיהוו ממשק עבודה טבעי במקום ממשק קנייני של המערכת. לדוגמה, אחת מהדרישות החשובות ביותר עבור ארגונים כיום ממערכות מעקב אחר משימות היא ממשק חזק לאאוטלוק בצורה שתאפשר להתנהל מול המערכת ישירות מתוך האאוטלוק.
  • בחינה של מודל SaaS וקוד פתוח – בעוד שבעבר ארגונים הטילו וטו מוחלט, כיום ישנה סובלנות גבוהה הרבה יותר למודלים אלה בתוך בחינת פרויקטי אפליקציות. המודלים אינם חדשים לגמרי, אבל אם עד היום ארגונים ביטלו אותם ללא כל הסבר, הרי שכיום יש הרבה יותר סיבות להסתכל עליהם, בין השאר בגלל המודל הכלכלי, וצריך להתאמץ קצת יותר כדי לענות על השאלה "למה לא". המודל הכלכלי של SaaS בתקופת המשבר יכול לעשות לפעמים את ההבדל בין "לעשות" ל"לא לעשות". הדבר בולט במיוחד בארגונים קטנים בהם משאבי ה IT קטנים מאוד. אך גם בארגונים גדולים היתרון לגודל חשוב. מחלקת IT גדולה ככל שתהיה לא תוכל להגיע למחירי תוכנות/חומרה, וכן לעלויות שוליות של תחזוקה של חברות כמו אמאזון, גוגל, יבמ, מיקרוסופט, Salesforce.
  • יש גם שינוי בקטגוריות האפליקציות שיהיו יותר פופולאריות בתקופת המשבר. ארגונים מחפשים כיום כלים שמגדילים יעילות בתהליכי העבודה שלהם ועושים זאת בצורה מאוד ממוקדת.
    o לדוגמה, ארגונים שמפעילים אופרציית ERP גדולה מחפשים אפליקציות שיעזרו בעבודה יותר קלה מול המערכת כדי להוריד עלויות תמיכה והדרכה שוטפת, וכן יש עניין רב בכלים שיכולים להוריד עלויות של ביצוע שינויים ושדרוג גרסאות בסביבת ה-ERP.
    o דוגמה נוספת מעולם ה-CRM היא אפליקציות שמורידות את העומס ממוקד השירות (שנחשב למרכז עלות מאוד גבוהה עבור הארגון). אפליקציות שמאפשרות שירות עצמי דרך האתר/טל' סלולרי/קיוסקים וכד', ימשיכו להוות מוקד משיכה בשנים הקרובות.
    נראה שהאפליקציות הפופולאריות יותר יהיו אלה המסייעות בהקטנת ההוצאות, ומה בקשר לאפליקציות המסייעות בהגדלת ההכנסות? נראה שארגונים ישקיעו פחות בכיוון זה בשל המורכבות הגבוהה יותר של הפרויקטים, חוסר הבשלות, וחוסר המשאבים הפנויים. אך חלק מהארגונים מתכוונים לנסות ולהכין את הקרקע לזמן בו יתאפשר להיכנס לפרויקטים אלה (לדוגמה, ארגון שמתעתד להיכנס לפרויקט BPM שאמור לעזור לארגון להגדיר בצורה מהירה יותר מוצרים אותו הוא מוכר ללקוחות מתכוון להיערך מבחינה תשתיתית למהלך כזה, להיערך מבחינה ארגונית בתוך מחלקת הIT ולהתחיל מהלך חשיבתי, כל זאת במהלך השנה הקרובה).

לאחר גיבוש המגמות בעולמות ה-CRM, ERP, ניהול ידע, BPM, MDM, BI, פורטלים ואתרי אינטרנט, הגעתי למסקנה שבאמת הכל פתוח, ושכדי לבצע פרויקטי אפליקציות במהלך 2009 צריך יצירתיות גמישות ופתיחות. גם מציאת האיזון הנכון בין פרויקטי האפליקציות השונים לא יהיה פשוט. כרגע נראה שרוב הפוקוס עובר לקיצוץ בעלויות, ארגונים יצטרכו לאזן בין צרכים שונים ומנוגדים (לדוגמה, בתחום ה-BI יש צורך מתמיד לקונסולידציה וצמצום מספר כלי הBI שנמצאים בארגון, מצד שני השנה יותר משנים אחרות ארגונים רוצים להפיץ את ה BI ליותר משתמשים בארגון, ולמשתמשים שונים מתאימים כלים שונים כך שמספר הכלים עשוי עוד לגדול).

למידע והרשמה לכנס - לחצו כאן.

אין תגובות: