יום שני, 15 ביוני 2009

מה קורה בעולם החיפוש? התעוררות בזמן הכי לא צפוי בתוך הארגונים, וקרבות בין ענקים בחיפוש האינטרנטי

לאחרונה שוחחתי עם כמה ארגוני enterprise ישראליים שחוזרים לבדוק את נושא החיפוש הארגוני. מי שחיפש לפני כ4-5 שנים פלטפורמה לחיפוש כלל ארגוני קיבל מהוונדורים הצעות מחיר בסדרי גודל של מאות אלפי $, מי שבדק לפני כשנה קיבל הצעות של כ100-200K$ על הרישוי, ולאחרונה ארגונים מתחילים לקבל הצעות בסדר גודל של עשרות אלפי דולרים לרישוי בלבד.


הקונסולידציה בשוק מנועי החיפוש (מיקרוסופט-FAST, אוטונומי-קונברה) וכן כניסת שחקנים יחסית חדשים לשוק הארגוני (מיקרוסופט, גוגל) יצרה שוק הרבה יותר תחרותי, עם רמות התמחות שונות (high end, mid market ורמה בסיסית ביותר – לרוב בחינם), וגם ירידת מחירים בולטת בתחום ה mid market – כלומר חיפוש כלל ארגוני לארגון הממוצע.


שוק החיפוש הפנים ארגוני מושפע, כתמיד, משמעותית משוק החיפוש החיצוני אינטרנטי. ושם מתרחש כיום קרב בין השולטת העיקרית כיום – גוגל, למיקרוסופט שקראה עליה תיגר עם יוזמת BING, שעם השקתה סקרנה כמות יפה של מבקרים, וכן יוזמה נוספת שקיבלה הרבה תשומת לב בשם Wolfram Alpha שלא שואפת (לפחות בגלוי) להחליף את גוגל אלא להכניס מודל חדש לאיתור מידע וקבלת תשובות. גוגל, מצידה, מחזירה מאבק למיקרוסופט, מפתחת יכולות חדשות ונשארת "עירנית".
המאבק הזה שמתחולל בחודשים האחרונים וימשיך גם בחודשים הבאים הוא על ה"עידן הבא של החיפוש". השיטה בה אנחנו מחפשים ומאתרים מידע הולכת להשתנות, בכל מקרה, לא משנה מי יוכתר כמנצח בקרב. לדעתי, אלה חדשות מצוינות, היכולת שלנו לאתר את המידע שאנחנו צריכים הולכת כנראה להשתפר, ובעידן שפע המידע בו אנו חיים כיום דרך איתור המידע חייבת להשתפר. החיפושים יתחילו להיות "יותר חכמים", כבר לא נסתפק רק בחיפוש טקסטואלי בסיסי (ולכן אנחנו מקבלים זאת כיום מהספקים כמעט בחינם) אלא נבקש דרכים לאתר יותר בקלות תשובות לשאלות שלנו. לא רשימת לינקים למקומות שאולי מכילים אותן, אלא משהו יותר ממוקד לשאלה שלנו, להקשר שלה, לזהות שלנו בארגון, לתפקיד, חיפושים קודמים, חיפושי הצוות שלנו וכד'.
הפיתוחים המעניינים בחיפוש האינטרנטי צפויים להשפיע גם על הדרך בה נחפש מידע בתוך הארגון. חיפושי מידע בארגון גוזלים כיום זמן רב (על פי סטטיסטיקות שונות כ-8 שעות בשבוע!) וחציים אינם מסתיימים במציאת המידע הדרוש, כך שכל שיפור ביכולת איתור המידע חשוב לשיפור פרודוקטיביות העובדים.

אין תגובות: