יום חמישי, 31 בדצמבר 2009

סיכום העשור

סיכום העשור של STKI - ממש על קצה המזלג - בתחומי תשתיות, אבטחת מידע ואפליקציות ארגוניות - פורסם בדיילי-מיילי, בלינק הבא.

להלן סיכום עיקרי המגמות שאיפיינו, לדעתנו, את העשור האחרון:

סיכום עשור מבחינת תשתיות מחשוב
העשור שהתחיל ב- 2000 התאפיין בעיקר בשינויים טכנולוגיים מהירים. קצב הכניסה והשימוש של טכנולוגיות חדשות היה מסחרר וישנם מקרים שבהם עד שהטכנולוגיה נקלטה כבר נמצאו לה מחליפים לדוגמה טכנולוגיית ה- infiniband שמוחלפת במידה מסוימת על ידי טכנולוגיית ה- IP הסטנדרטית או דוגמה אחרת טכנולוגיית VISTA אשר מוחלפת ב- Windows7.
מאפיין נוסף ודרמטי הוא השימוש ב- Open Source. ממצב שבו Open Source היה נחשב לנחלתם של "תמהוניים" ו-"מבזבזי זמן" עד למצב שבו פתרונות Open Source מהווים נדבך חשוב תעשייה המהווה מקור הכנסה ותעסוקה למגזרים רבים.
מאפיינים נוספים בתחום התשתיות הנם הגידול המדהים באחסון, השימוש הנרחב בשרתים רבים וכעת בשרתים וירטואליים, מעבר מתפיסת client server לתפיסה של WEB כאשר לקח גם זמן להבין את המגבלות של טכנולוגיה זו.
מבחינת תחנות קצה, מחשבי ה- PC והמחשבים הניידים שבתחילת העשור היו בשימוש רק בקרב מתי מעט וכעת מהווים כמעט רוב, היה שיפור גדול בחוזק מבחינת חישוביות אולם במובנים רבים התפיסה של PC (או נייד) נשארה די זהה לכל אורך העשור. יש להניח שבעשור הבא התפיסה תשתנה גם עקב הכניסה של מחשוב מבוסס ענן וגם עקב הכניסה החזקה של מחשבים מתחום ה- smart phones אשר יתפסו נפח יותר ויותר הן בקרב ארגוני ה- IT והן בקרב המשתמשים הסופיים.

איך שגלגל מסתובב
מבחינה מסוימת אנחנו צופים שהעשור הבא יעמוד בסימן של "בחזרה לעתיד" כלומר חזרה לקונספט שהיה בעבר ונזנח. דוגמה אחת היא המעבר למחשוב מבוסס ענן אשר נמצא בשימוש נכון להיום בישראל בעיקר בחברות גלובליות אך בעתיד יחדור גם לארגונים מסורתיים. מדובר בתמצות בחזרה ל"לשכת שירות" – קונספט שרווח בעולם בשנות ה- 80 – מדובר על לשכה אשר מספקת שירות למספר רב של לקוחות תוך שיתוף המשאבים בין הלקוחות. בדיוק המודל של "מחשוב ענן".
תחום נוסף שבו אנו צופים שתהיה "חזרה לעתיד" הוא תחום ה- appliances או industry in a box. עם בעשור האחרון תפסו הטכנולוגיות והפלטפורמות הסטנדרטיות מקום מהותי יותר יותר הרי שכעת מדברים על כך שיצרנים יארזו מספר טכנולוגיות (אומנם סטנדרטיות ברובן) יחדיו. לדוגמה VBLOCK של EMC\VMWARE\CISCO או EXADATA של ORACLE. העובדה שלקוח מקבל פתרון עובד מזכירה גם היא את שנות ה-80 שבה הלקוח קיבל פתרון ייחודי מ- DIGITAL או IBM.


ייחודיות ישראל
לישראל ייחודיות ביישום ובשימוש של טכנולוגיות IT. מצד אחד הארגונים בישראל אינם גדולים כמו הארגונים בעולם עם זאת במימדים רבים ארגונים ישראלים משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות ובתהליכים מובנים ומרכזיים כמו ארגונים הרבה יותר גדולים מהם בעולם. כלומר מערכות המידע בבנק בישראל מורכבות כמו בנק בעולם שגדול ממנו עשרות מונים.
ייחודיות נוספת היא הכניסה של טכנולוגיות חדשות באופן כללי וטכנולוגיות מיקרוסופט באופן ספציפי. מעמדה של מיקרוסופט בישראל הוא חזק מהותית ממעמדה של מיקרוסופט בעולם ואכן ישנם יתרונות רבים לשימוש בטכנולוגיה זו מבחינת מהירות היישום והידע הרב שנמצא בישראל.
ייחודיות נוספת שקיימת בישראל בגלל המימדים הפיזיים הקטנים של המדינה היא התקשורת הזולה והטובה. עלות קו תקשורת בישראל זול אין מונים מעלות קו תקשורת בחו"ל ולכן השימוש בטכנולוגיות מתקדמות המתבססות על תקשורת מתקדמת הנו מהיר יחסית.


2000-2010 באבטחת מידע
עשור שהחל בארועי 9.11.2001 העלה מהר מאוד את נושא ביטחון הפנים ואבטחת המידע לראש סדר העדיפויות בארה"ב ובמדינות רבות בעולם. התעשייה הישראלית שמאז ומעולם הצטיינה בתחום פתרונות ההגנה והאבטחה קיבלה גושפנקא חשובה גם בשל כך.
תחום אבטחת המידע פורח בישראל באמצעות עשרות חברות צעירות הנשענות על תכונות כל כך ישראליות כמו יזמות, חוצפה וכישרון אינסופי. צה"ל על חילותיו הטכנולוגיים השונים, ממשיך להוות חממת ענק לתעשיית הידע בכלל ולאבטחת מידע בפרט. בעשור האחרון נוסדו כחמישים חברות הזנק רק בתחום אבטחת המידע לבדו. מקור הרעיונות לרוב החברות הוא הכרות של חברים מהצבא או "אזרוח" של טכנולוגיות צבאיות. בעשור הבא צפוייה מגמה זו להמשך ואף להתחזק. הרבה מדברים על בניינה הכלכלי של מדינת ישראל, מתברר שאחד הגורמים החשובים ביותר בבניין זה הוא הכור שלנו... לא הכור ההוא, אלא "כור ההיתוך" האמיתי: צה"ל. מדינת ישראל צפוייה לראות פירות כלכליים רבים נוספים שמקורם במפעל חשוב זה. אולי חלק מתקציב המדען הראשי צריך להגיע ישירות לממר"ם?

2000-2010 באפליקציות ארגוניות לארגון ולמחלקת הIT
אפליקציות ארגוניות בתחילת העשור נבנו בראייה מאוד "מונוליטית" בהתאם למחלקות הארגון השונות – כספים, משאבי אנוש, ייצור וכד'. ארגונים עסקו בפרויקטי ERP (המשך המגמה מהעשור הקודם), פרויקטי CRM (ברובם תפעוליים), פרויקטי BI, ניהול ידע, כאשר לרוב השאיפה הייתה לעבוד עם כמה שפחות ספקים (גישת הERP הקלאסית).
כיום ארגונים מתמודדים עם מספר גדול של ספקי אפליקציות, וכבר ברור שמספר ספקי האפליקציות בארגון כנראה ימשיך רק לגדול, ככל שהסביבות הופכות להיות יותר ממוקדות תהליכים/אירועים.
בכל הקשור לאפליקציות המיועדות לניהול מחלקת הIT עצמה, בעבר ארגונים התרכזו יותר בתפעול ומתן תמיכה. אפליקציות בתחום Office of the CIO - המסייעות למחלקת הIT להתנהל כגוף עסקי עם מטרות, יעדים, סיכונים, סדרי עדיפויות וכד', החלו לצוץ רק בשנים האחרונות והם ימשיכו להעסיק ארגוני IT גם בשנים הקרובות.
בתחום ה CRM ראינו התרחבות מתמדת של ערוצים שונים באמצעותם הלקוח מדבר עם הארגון, אתרי אינטרנט זכו להרבה תשומת לב בעשור זה ונראה שהערוץ הבא יהיה המכשיר הסלולרי. להערכתנו, ארגונים יעסקו בחשיבה על מודלים עסקיים חדשים באמצעות Mobile Internet/Apps ומחלקת הIT תצטרך להיערך מבחינת הארכיטקטורה והכנסת כלים מתאימים לפיתוח ולתחזוקה של ערוץ זה.
בתחום ה-DW רמת העדכניות כל פעם נבחנת מחדש, כאשר מתהליכים Batch של שבוע עברנו לתהליכים יומיים וכיום נושא ה Real Time / Near Real Time הנה דרישה אמיתית עמה מתמודדים מנהלי DW/BI לחיות. ובצד הBI – נושאים כדוגמת BI אקטיבי (לעומת פסיבי) ואנליטיקה מתקדמת יותר נכנסים כשלבים מתקדמים יותר המעורבים קשר אדוק יותר לתהליכים התפעוליים.
השפעות Web 2.0 בהחלט הורגשו בארגונים, במיוחד בכל הקשור ליוזמות ניהול ידע. כעת ה HYPE מעט התפזר וארגונים עדיין מתמודדים עם הצורך לנהל "קשרים" בתוך הארגון ברמות שונות, כמו גם קשרים מחוץ לארגון, נושא לחלוטין לא פתור ומאוד מאתגר.

אין תגובות: