יום שבת, 13 בדצמבר 2008

איזה אפליקציות יותר מתאימות ל- Cloud?

"תשאלו 12 מומחים שונים מה זה Cloud computing ותקבלו 12 תשובות שונות". ממליצה מאוד לצפות בקטע הוידיאו הקצר (והמצוין) הזה, שהציב את השאלה "מה זה לדעתך Cloud computing?" בפני 12 מומחי Web 2.0 כולל Tim O'Reily. התוצאות משעשעות, וגם הטוקבקים, כמו למשל הטוקבק הבא:
"Cloud = internet. OK. I get it."
אבל כן היו כמה חוטים מקשרים בין כל הניסיונות להגדיר cloud, אחד מהם הוא השימוש באינטרנט כפלטפורמה, השני - היכולת להשתמש במשאבי מחשוב (תשתיות/אפליקציות) מכל מקום ובכל זמן, והשלישי - הורדת "כאב הראש" מהארגון והעברתו החוצה למישהו אחר.
אחת התגובות לוידיאו זה הגדירה זו בצורה תמציתית:
"Cloud Computing to me is running my business with my laptop, on the beach in Mexico, beer in hand and not stressing about keeping the lights on!"
Cloud בתחומי אפליקציות (כלומר, תוכנה כשירות SaaS) למעשה כבר קיים היום, אבל מעניין לראות באילו תחומים הוא קיים יותר, ובאילו תחומים קשה יותר לחשוב על מודל cloud ונעדיף להשתמש בתוכנות ארגוניות במודל ה"מסורתי".
התחומים שיותר "תפסו" עד כה ב-SaaS וסביר שיהיו נפוצים יותר ויותר במודל Cloud הנם:
1. HR (משאבי אנוש) – ישנם כל מיני תהליכים בתוך עולם התוכן של ניהול משאבי אנוש שכיום הולכים ותופסים תאוצה במודל ה Cloud – לדוגמה, ניהול תמריצי עובדים (כאן כבר כיום מובילי התחום הנם ספקי on demand), תחום גיוס עובדים ובמיוחד גיוס עובדים באינטרנט e-recruitement.
2. תחומים בהם ישנם גוף חיצוני שיושב בתפר בין כמה ארגונים שמספק שירותי "מסלקה". לדוגמה, תחום ניהול נסיעות עובדים – Travel management שמחובר לסוכנויות שונות ולמערכות הזמנות של חברות תעופה. זהו תחום בו לדעתי ה-Cloud לא רק מספק מודל אלטרנטיבי אפשרי, אלא ערך מוסף ממשי מכך שהאפליקציה יושבת ומנוהלת מחוץ לארגון.
3. CRM (תהליכים ספציפיים בתוך CRM כגון מעקב אחר לידים/ניהול פניות במוקד, ובדר"כ לא CRM כלל ארגוני). כאן הסיבה שהמודל "תפס" היא קצת מלאכותית, זה לא שהשוק חייב שדווקא תהליכי CRM ינוהלו בחוץ, אלא שחברת Salesforce דחפה את המודל בצורה כ"כ חזקה לשוק, כך שהיא למעשה העירה אותו ודחפה אותו קדימה עוד לפני תחומים אחרים. כיום כבר אי אפשר לעצור את התהליך, וחברות רבות מתחום ה CRM הרגיל (on premise) מתחילות לאמץ גם כן את מודל ה-SaaS (סיבל עם Siebel on demand, גרסת ה on demand של מיקרוסופט וכד').
4. תיבות דואר ב cloud של עובדים הנו תחום שגם כן צפוי לתפוס תאוצה, שכן עלויות תחזוקת דואר בתוך ארגון גבוהות (באופן לא פרופורציונאלי לערך הניתן). על כך ארחיב בפוסט נפרד ובמיוחד על יוזמת מיקרוסופט חדשה להוצאת ה Exchange החוצה ל Cloud.

לסיכום, תחומי האפליקציות שהנם מועמדים טובים יותר לצריכה במודל ה Cloud הנם:
תחומים "נישתיים" – שמטפלים בתהליך ספציפי, שחי בדרך כלל בפני עצמו. בתוך כך, לדוגמה, מערכת פיננסית פחות מתאימה משום שלא ניתן להפריד אותה מתחומים אחרים בארגון, לעומת HR שהנו תחום יותר ממוקד ובעל פחות נגיעה למערכות אחרות
תחומים שנמצאים בין הארגון לבין ישויות חיצוניות: לקוחות/ספקים/עובדים מבוזרים. בתחומים אלה יש יתרון של ממש ליישם פיתרון חיצוני (אפליקציה WEBית בעלת ביצועים טובים לגישה באמצעות WAN וכד')
ומה לא מתאים ל Cloud?
לפחות בשנים הראשונות, נראה כי האפליקציות הנפוצות יותר ב Cloud יהיו כאלה שאינן נוגעות בליבה של הארגון אלא בתהליכים עוטפים/אדמיניסטרטיביים יותר.

אין תגובות: