BICC - BI Competence Center הנו מונח שעולה לכותרות לאחרונה, במיוחד במחקרים בינלאומיים המדברים על מגמות בינלאומיות בתחום ה-BI.
גם ארגונים ישראליים שואלים אותי לאחרונה על התחום ויש ניצנים ראשונים של פעילות בתחום זה גם בארץ.
מהו ה-BICC?
מחלקה היושבת בתפר שבין ה-IT למחלקות העסקיות, ואמורה לקשר בין הצרכים העסקיים של הארגון מה-BI ובין מחלקת הפיתוח של ה-BI.
כלומר, יש כאן הפרדה מסוימת מכיוון שהBICC הוא הגוף שנמצא בקשר מול המחלקות העסקיות, מבין את צרכי המידע, מגבש תפיסת מידע, עוסק בתיעדוף הפרויקטים והצרכים, ומעביר דרישות אלה (לעתים אף לאחר איפיון) למחלקה הביצועית - מחלקת הפיתוח של ה BI.
תפקיד נוסף של הBICC הוא לספק מענה לשכבות שאינן צורכות כיום שירותי BI באופן שוטף, לרוב מדובר ברמת ההנהלה הבכירה. רוב הארגונים הגיעו למסקנה שמנהליהם הבכירים לא יתחקרו נתונים בעצמם אלא תמיד יעדיפו לבקש נתונים "לעוסים" על ידי גורם אחר. תפקידו של הBICC הוא גם לספק את המידע הדרוש להנהלה הבכירה.
תפקיד נוסף, מעט יותר מעורפל, של מחלקת ה BICC הנו "Data Governance". כיום המשמעות האופרטיבית מתנקזת בעיקר להגדרות עסקיות/מילון נתונים למושגי BI שונים. אולם לדעתי, בעתיד, במיוחד עם כניסת תפיסות ניהול מידע חדשות כגון MDM-Master Data Management, גוף מרכזי שיודע להגדיר נתון לאורך כל הארגון וחשוב מכך - יש לו את הכוח והמנדט לעשות כך, יהיה בעל ערך גבוה לארגון.
במחקר שהתפרסם ב computerworld, פורסם כי ל 20% מהחברות הגדולות כבר יש BICC, אשר מכיל פחות מ-10 אנשים (רובן פחות מ5 איש). התועלות העיקריות המצופות: הגדלת שביעות הרצון של המשתמש העסקי, ושיפור תהליכי קבלת החלטות.
ישנן שיטות שונות ליישום BICC, ורמות שונות אליהן ניתן להגיע. אולם התרומה העיקרית בגוף כזה, לדעתי, הנה ההכרה במידע הארגוני כנכס שיש להפוך אותו ליותר זמין עבור יותר שכבות בארגון. כיום ה-BI הצליח לחדור בהצלחה רק לשכבות ספציפיות בארגון (לרוב שכבת הביניים), BICC בהחלט יכול לעזור להרחיב את שירותי המידע לשכבות נוספות, ובעיקר לשכבת ההנהלה הבכירה.
סיבה נוספת להקמת גוף BICC יותר בולטת בחו"ל מאשר בארץ, והיא "לעשות סדר בבלגאן". בעוד שבארץ רוב אנשי ה-BI יושבים תחת מחלקה אחת, בחו"ל בשל אופי הארגונים וגודלם קשה יותר לשמור על כולם תחת מחלקה אחת. ביזוריות זו מביאה לשימוש במגוון גדול מדי של כלים (אחד מתפקידי הBICC הנו להחליט על מדיניות הכלים ולצמצם את מספרם), לשיטות עבודה שונות, המצאת הגלגל מחדש על ידי מחלקות שונות, אי שיתוף בידע, וכן גרסאות שונות של המידע. בארץ נושאים אלה קיימים, אך ברמת חומרה יותר נמוכה מכיוון שרוב הארגונים הגדולים מתבססים על EDW מרכזי (לעתים data marts לווייניים) ומחלקת BI מרכזית.
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה