יום חמישי, 12 ביוני 2008

תובנות ממפגש שולחן עגול בנושא Business Intelligence

אנו נוהגים לקיים מפגשי שולחן עגול, אלו דיונים בהם אנו מנתחים תחום ספציפי, המשתתפים בדיון (ארגוני משתמשים) מספרים על נושא הדיון בארגונם, מעלים סוגיות בעייתיות, דרכים לפתרון הסוגיות וכד'.

לאחרונה ערכתי שולחן עגול בנושא BI. מלכתחילה היה ברור שיש הרבה עניין בנושא, ולמפגש הגיעו מעל 20 ארגונים מסקטורים שונים, כולם כבר עוסקים בתחום ה-BI, ורובם עושים זאת כבר כמה שנים.

בין הנושאים בהם עסקנו בדיון היה מחלקת ה-BI. לא מעט ארגונים שואלים אותי כיצד מאורגנות מחלקות BI בארגונים אחרים, מה סדרי הגודל של כוח האדם במחלקות ה-BI, ובעיקר – כיצד תוחמים מה בתוך מחלקת ה-BI ומח מחוצה לה? מסתבר ששאלת התיחום היא שאלה כאובה, שהופכת להיות יותר ויותר רלוונטית ככל שארכיטקטורת הנתונים בארגונים משתנה ובעיקר "מסתבכת".

קחו לדוגמה את תחום חבילות האפליקציות – מערכות ERP ו CRM כיום כוללות שירותי-BI/DW/אפליקציות אנליטיות מובנים. לא אחת אנחנו נשאלים שאלות אשר בבסיסן הן שאלות של מדיניות – מי בארגון אחראי על פרויקטים מסוג זה? מתי לאפשר את ביזוריות ה-BI הזו ומתי לא?

משיחותיי עם לקוחות בתחילת השנה עלתה תמונה די חיובית לגבי תחום ה-BI בישראל. בזמן שתקציבי IT מצטמקים, תקציבי ה-BI גדלים, מספר האנשים במחלקת ה-BI נשאר כשהיה או גדל, והכי חשוב – מספר המשתמשים בארגון גדל כל הזמן.

כמה מאפיינים מעניינים שעלו באשר למאפייני מחלקת ה-BI בדיון:
אצל 75% ממשתתפי הדיון קיימת יחידת BI מרכזית (אולם במספר ארגונים קטן קיים ביזור של נושא ה-BI למרות שבדרך כלל יש איזה גוף שאחראי על מדיניות ה-BI והפיתוח עצמו מבוזר)
בעלי התפקידים הכלולים במחלקת ה-BI/DW: מנתחי מערכות, מנהלי פרויקטים, אנשי DW – נתונים שעוסקים ב ETL, מודל נתונים וכד', אנשי פיתוח ובדיקות.
לרוב מחלקות ה-BI אין DBAs משלהם (זאת למעט ארגוני Teradata) אלא הם צורכים שירותי DBAות ממחלקת תשתיות.

יחסי כוח אדם
מסקר שערכתי בין המשתתפים על נושא יחסי כוח אדם עלתה שונות גדולה. מספר העובדים במחלקת ה-BI נע מ 4-6 במחלקות הקטנות יותר, ועד 60< במחלקות הגדולות יותר. המספר הממוצע של מספר עובדי ה-BI בארגונים ישראליים גדולים הוא 10-15 עובדים (נתון זה מסתמך על סקרים נוספים שביצעתי מול חברות רבות). ניסינו למצוא יחס בין מספר עובדי ה-BI למספר המשתמשים שעושים שימוש בשירותי ה-BI אולם גילינו כי מדד זה מאוד בעייתי בשל השונות בהגדרה "משתמש BI”, ובשל המגמה של מערכות תפעוליות שהופכות להיות משתמשים הצורכים שירותי BI בעצמם. הייתה שונות גבוהה מאוד בין היחסים שציינו הארגונים: החל מעובד BI אחד לכל 6 משתמשי BI, ועד לעובד BI אחד לכל 185 משתמשים. שיטת מדידה נוספת ויותר מוצלחת הנה גודל מחלקת ה-DW/BI (או מספר העובדים הכולל בתחומים אלה) ביחס לכלל מחלקת ה-IT. מהנתונים שאספתי, הנתון הממוצע של עובדי מחלקת ה-BI/DW מתוך כלל מחלקת ה-IT (תשתיות + פיתוח): 6.5%. יש לציין שהאחוזים שקיבלתי נעו בין 3% לבין12%. מספר ארגונים אחדים עמם שוחחתי ציינו כי תחת מחלקת ה-BI יושבים גם אנליסטים, רוב המשתתפים (כ-80%) ציינו כי האנליסטים יושבים במחלקות העסקיות. בדיון עלה גם נושא ה"גבולות" – נושא מעניין בפני עצמו. מה מחלקת ה-BI צריכה לעשות ומה לא? בארגון אחד שהשתתף מחלקת ה-BI כמדיניות שקבעה לעצמה עקב משאבים מוגבלים נותנת שירותים רק במקרים בהם יש להם ערך מוסף (כלומר אינה מוכנה להעביר נתונים ממקום למקום איפה שאין לה ערך מוסף). ארגונים אחרים ציינו כי נושא הגבולות נבדק כל הזמן ואחד מהארגונים חלק מניסיונו כשסיפר שכל גבול אדום שמחלקת ה-BI הציבה לעצמה בסופו של דבר נפרץ. באופן כללי הוסכם כי מחלקת ה-BI צריכה להתמקד בפעילויות בהם יש לה ערך מוסף, ולבחון האם לא כדאי לבצע בקשות מסוימות דווקא ברמת המערכת התפעולית ולא ב-DW.

תגובה 1:

קלוד אמר/ה...

מחפשים נואשות אחרי כלי גזירה מסביבת ה- BI/SQL אל מול ה- SAP.

תודה
קלוד