יום רביעי, 23 ביוני 2010

רשמים ראשוניים ממפגש סיעור מוחות בנושא Mobile

מדי פעם אנו עורכים מפגשי סיעור מוחות - מפגשים בנושאים חדשים יחסית בהם אין best practices מוכחים וארגונים רק מתחילים ללמוד את התחום (בשונה מהשולחנות העגולים הרבים אותם אנו עורכים על נושאים בשלים/ שהנם ב mainstream). נושאים בהם ערכנו בעבר מפגשים כאלה לדוגמה – Cloud, קוד פתוח.

במפגשי סיעור המוחות משתתפים מנהלי תחומי מערכות מידע שונים, ארכיטקטים, יועצים, מובילי דעה, מנהלים טכנולוגיים בתחומים שונים בארגוני משתמשים ואנליסטים של STKI. שלא כמו במפגשי שולחן עגול שלנו, המיועדים לארגוני משתמשים בלבד, במפגשי סיעור מוחות משתתפים הן ספקי IT והן ארגוני משתמשים בתחום ה-IT.
במפגש סיעור מוחות שערכנו בנושא מובייל, עלו כמה נושאים מהותיים:
  • אחד המאפיינים הבולטים בדיון היה ההסכמה הגורפת כי עולם המובייל מאוד דינמי ולא יציב. לא ברור איזה סוגי מכשירים ואיזה טכנולוגיות יתפסו לטווח הארוך. אופק התכנון ה"ריאלי" עליו דברו רוב המשתתפים כאופק זמן אליו ארגון יכול לשאוף הנו שנתיים ולא יותר. בתהליך התכנון האסטרטגי של מדיניות מובייל, צריך להבין שחלק מההשקעות היום עשויות לרדת לטמיון בהמשך, ויש לקחת זאת בחשבון. יש למצוא את האיזון בין כניסה מוקדמת ומסוכנת לתחום חדש מאוד, ובין כניסה מאוחרת מדי כאשר שאר השוק כבר מזמן שם.
  • נקודה נוספת שעלתה בצורה נרחבת היא שימוש באפליקציה המותקנת על המכשיר החכם מול גלישה וובית. למרות שלא הייתה כל הסכמה גורפת ודעות מאוד שונות הושמעו במפגש, באופן כללי, לדעת משתתפים רבים בעתיד הקרוב עיקר השימוש יהיה באפליקציות המותקנות על המכשיר עצמו (Native application), כאשר בטווח הארוך יותר (בעקבות הבשלת סטנדרטים כדוגמת HTML5 וכד'...) הנושא ייבחן מחדש וייתכן שה"משחק" יחזור לסביבת הגלישה\WEB. אפילו אם נניח שאנו מסכימים על סוגיה זו, נותר סימן שאלה גדול סביב הדילמה – מה לעשות כרגע? האם להיכנס כבר עתה להשקעות באפליקציות WEB תוך ויתור על אלמנטים בחוויית המשתמש אותם ניתן לקבל כרגע באמצעות אפליקציית NATIVE, או לפתח אפליקציות NATIVE מתוך מחשבה שהן ישרתו את הלקוחות לזמן מוגבל, ובבוא העת לבחון את הסוגיה שנית?
  • במפגש הייתה הסכמה די גורפת להבדל הגדול שקיים בין אפליקציות פנימיות (למשתמשים פנימיים) לבין אפליקציות חיצוניות, עד כדי כך שבתהליך התכנון האסטרטגי כדאי לגבש שתי אסטרטגיות שונות – האחת למובייל פנים ארגוני, והשנייה לשירותי מובייל ללקוחות החיצוניים. באפליקציות מובייל פנים ארגוניות הפרויקטים מתבצעים לפי ROI כלכלי ככל פרויקט (אין את המניע השיווקי שנוכחותו כ"כ מורגשת באפליקציות החיצוניות). בפרויקטי מובייל פנים ארגוניים יש שליטה טובה פחות או יותר על המכשירים ועל צורת השימוש בו וכן על נושא אבטחת המידע על המכשירים, ושליטה יותר גדולה על הטכנולוגיות המועדפות. לעומת זאת, באפליקציות חיצוניות ללקוחות חיצוניים שוררת אי ודאות גבוהה וגיוון במכשירים ובמערכות ההפעלה שלא ניתן לשלוט בו כלל. אבטחת המידע בעולם זה שונה מאוד במהותה מאבטחת מידע בפרויקטים של מובייל לעובדים. המניע לפרויקט מובייל ללקוחות הנו הרבה פעמים לא כלכלי במהותו, כאשר המטרה הראשונית הנה "להיות שם".
  • ההרגשה הכללית במפגש הייתה של קושי גדול בלקיחת החלטה לטווח ארוך בשוק זה, ומצד שני חשש להיכנס לפרויקטים קצרי טווח ש"יסבכו" את הארגון מבחינת תחזוקתם השוטפת לאורך זמן. בארגונים הפועלים בשווקים מאוד תחרותיים מונעי לקוחות נושא הערוצים מול הלקוחות ובתוך כך המובייל מהווה מבדל תחרותי של ממש, בארגונים אלה יש לחץ חזק מכיוון מחלקות השיווק לבצע פרויקטי מובייל (בדר"כ – כמעט תמיד – בצורת אפליקציות מובייל) כבר היום, ומצד שני יש רצון של מחלקת ה-IT לגבש אסטרטגיה לתחום זה על מנת להוריד מורכבות של תחזוקה ותמיכה שוטפת ביוזמות אלו. המפגש נגע בשיווי משקל עדין זה והוצגו בו דעות שונות באשר לאסטרטגיה המומלצת לארגונים כיום.
  • אחד הקשיים של ארגונים עם תחום המובייל נובע מהעובדה שמדובר בתחום חדש. הנטייה הטבעית היא לנסות לעשות אותם דברים שעושים בערוצים אחרים (לדוגמה, באתר האינטרנט) גם דרך המובייל. אחד הספקים שהשתתף במפגש התייחס לסוגיה זו והמליץ להסתכל על ערוץ זה כערוץ חדש לגמרי בו הלקוחות משתמשים בדרך שונה לצריכת מידע ושירותים, ולא לנסות לדוגמה להלביש את אתר האינטרנט הרגיל על המובייל.

לסיכום, התובנות העיקריות שעלו מהמפגש:
• כדאי להסתכל על ערוץ המובייל כאל ערוץ חדש לגמרי בו הלקוחות משתמשים בדרך שונה לצריכת מידע ושירותים, ולא לנסות לדוגמה להלביש את אתר האינטרנט הרגיל על המובייל.
• ישנם 3 סוגים של פתרונות מובייל (SMS, WAP, פיתוח אפליקציות) כאשר שלושתם עשויים להיות רלוונטיים לארגון בהתאם לקהל היעד ו/או לשירות שיסופק באמצעותם. יש לבחון את התהליך שהארגון רוצה להציע, ומיהו קהל היעד שיצרוך אותו, ובהתאם לכך להחליט על סוג פיתרון המובייל המתאים ביותר.
• מהמפגש עלה כי במקומות בהם הצורך הנו שיווקי הארגון הולך לכיוון אפליקציות (כיום בעיקר iPhone כאשר ארגונים מתחילים לחשוב על Android).
• יש להפריד בין אסטרטגיה פנים ארגונית לחוץ ארגונית (במובייל פנים ארגוני הרבה יותר קל לבצע סטנדרטיזציה ולגבש מדיניות).
• יש לבצע תכנון מחדש לכל אסטרטגיה שתיבחר כל שנה – שנתיים בערך.